22 stycznia zadaliśmy pytanie wiceprezydentowi Szymonowi Gurbinowi na temat transportu publicznego w Grudziądzu. Interesowało nas jaka będzie polityka nowych władz miasta w tej sprawie?
Czy miasto z racji tego, że kończy się umowa na realizację transportu publicznego przez prywatną firmę ogłosi nowy przetarg?
Czy UM rozważa przekazanie obsługi transportu publicznego bez przetargu jako zadanie „in house” miejskiej spółce MZK?
Wtedy jeszcze nie wiedzieliśmy, że pytania będą kłopotliwe, a na odpowiedź czekaliśmy wyjątkowo długo – dostaliśmy odpowiedź wczoraj 29 stycznia.
Publiczny transport zbiorowy w gminie-miasto Grudziądz, jak i w gminach, z którymi zawarto porozumienia na jego organizację i zarządzanie wykonuje MZK sp. z o.o. i Arriva Bus Transport Polska sp. z o.o. MZK sp. z o.o.: obsługuje 24 linie autobusowe (w tym jedna nocna) i w okresie letnim linia sezonowa R w relacji: al. 23 Stycznia - Rudnik (plaża Delfin). Planowana liczba wozokilometrów na rok 2019, to - 2 123 593,273. Arriva Bus Transport Polska sp. z o.o. obsługuje 4 linie komunikacyjne, przy planowanej liczbie na rok 2019 wozokilometrów - 1 557 040,547, na podstawie przeprowadzonego postępowania w trybie Prawa zamówień Publicznych z 2008 r. Wymogiem rozpoczęcia świadczenia usług przewozu było posiadanie fabrycznie nowych 23 autobusów niskopodłogowych, klimatyzowanych i z monitoringiem. Ogłoszenie o zamiarze przeprowadzenia postępowania w trybie PZP na obsługę linii komunikacyjnych podlega publikacji na rok wcześniej przed rozpoczęciem postępowania. Decyzją wiceprezydenta Marka Sikory ogłoszenie ukazało się 23 marca 2018 r. i zostało opublikowane w Dzienniku UE, portalu miejskim i stronie Wydziału Transportu.
Z uzyskanych informacji z UM w zasadzie wynika, że wszystko jest ok i nic się nie stało. Okazuje się jednak, że mimo, że zgodnie z procedurą wiceprezydent Marek Sikora ogłosił zamiar ogłoszenia przetargu, Prezydent Grudziądza takiego przetargu nie ogłosił.
Dlaczego?
Dlatego, że w ostatnim dniu urzędowania Prezydent Robert Malinowski przedłużył umowę z prywatną firmą o kolejne dwa lata na realizację transportu publicznego w Grudziądzu. Zrobił to bez przetargu.
Rozmawialiśmy z Wydziałem Kontroli Regionalnej Izby Obrachunkowej w Bydgoszczy czy jest to z godne z prawem? Otrzymaliśmy informację, że może to być naruszenie dyscypliny finansów publicznych, za co grożą poważne konsekwencje. O tym czy zostaną wyciągnięte zadecyduje kontrola, która w miastach jest obligatoryjna co cztery lata. W Grudziądzu kontrola będzie za dwa lata i dopiero wtedy okaże się czy naruszono prawo.
Obecnie prowadzona jest analiza w jakiej formule będzie świadczony publiczny transport zbiorowy na liniach obecnie obsługiwanych przez Arriva Bus Transport Polska sp. z o.o. - pisze Magdalena Jaworska-Nizioł rzecznik prasowy Urząd Miejski w Grudziądzu
Urząd Zamówień Publicznych w Warszawie zwrócił nam uwagę, że w tym przypadku mogły wystąpić "jakieś okoliczności" pozwalające na przedłużenie umowy. Poprosiliśmy zatem Urząd Miasta o przesłanie nam kopii zawartej umowy i jej aneksu przedłużającego ją o kolejne dwa lata oraz o pisemne uzasadnienie, że taka umowa mogła być podpisana bez przetargu, a jej podpisanie nie narusza Ustawy o dyscyplinie finansów publicznych.
taxi14:31, 31.01.2019
i na złość jeszcze został rajcą wojewódzkim 14:31, 31.01.2019
Gość10:20, 01.02.2019
W tym mieście to już chyba mało co mnie zaskoczy. Niewykorzystane urlopy, pozadłużane spółki, wątpliwe obsadzanie stanowisk i jeszcze to. 10:20, 01.02.2019
ja19:12, 31.01.2019
2 0
Barany go wybrały i zapewniły mu 1800 zł miesięcznie w nagrodę za jego wały. 19:12, 31.01.2019