Zamknij
REKLAMA

Kolejny etap prac przygotowawczych dla S5 między Ostródą a Grudziądzem

09:40, 22.10.2021 | .
Skomentuj
REKLAMA

Wczoraj 21 października podczas konferencji prasowej podpisano umowę na wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowej dla około 90 km drogi ekspresowej S5 między Ostródą a Grudziądzem. Zadanie za 17 512 125,00 zł w ciągu 30 miesięcy wykona konsorcjum w składzie: TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. (partner).

Powstaną warianty przebiegu przyszłej S5

W ubiegłym roku zakończono prace nad Studium korytarzowym dla tej drogi, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ. 

Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorządu terytorialnego, do dalszych prac wskazano dwa, o szerokości kilku kilometrów każdy.

Na terenie woj. warmińsko-mazurskiego początkiem przyszłej trasy będzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo - Wirwajdy. Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu Iławy, drugi w okolicy Lubawy.

W woj. kujawsko-pomorskim na większości przebiegu korytarze pokrywają się, a planowana S5 może połączyć się z autostradą A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od tego miasta. Projektanci pracując nad dokumentacją STEŚ, zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5.

Wybór docelowego rozwiązania potwierdzony zostanie poprzez wydanie decyzji środowiskowych. Poprzedzi je szereg spotkań informacyjnych.

Ponadto regionalni dyrektorzy ochrony środowiska (RDOŚ w Olsztynie dla przebiegu drogi w województwie warmińsko-mazurskim i RDOŚ w Bydgoszczy dla przebiegu drogi w województwie kujawsko-pomorskim) przeprowadzą wymagane przepisami konsultacje społeczne.

Planowane koszty, terminy i zakres inwestycji

Szacuje się, że prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, zakończą się w 2028 r. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł. Koszt projektu i budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Przewiduje się, że zakończenie budowy nastąpi w roku 2032.

W ramach inwestycji planowana jest budowa dwujezdniowej drogi ekspresowej, dróg serwisowych, węzłów drogowych oraz obiektów inżynierskich. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska, odwodnienie i oświetlenie drogi, elementy obsługi ruchu pieszego i rowerowego oraz urządzenia BRD i zarządzania ruchem. Prace przewidują również zagospodarowanie zieleni, przebudowę dróg innych kategorii i przebudowę infrastruktury kolidującej z inwestycją. W ramach zadania zbudowane zostaną także Obwody Utrzymania Drogi i Miejsca Obsługi Podróżnych, których liczba i lokalizacja zostanie ustalona po opracowaniu STEŚ.

Cel inwestycji

Nowy odcinek S5 połączy drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Dzięki temu powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu. Ważnym elementem jest także możliwość przeniesienia ruchu tranzytowego poza obszary zurbanizowane, co usprawni przewozy towarowe, odciąży sieć drogową przechodzącą przez centra miast i poprawi warunki życia mieszkańców. 

Dzięki planowanej inwestycji poprawią się również warunki jazdy i bezpieczeństwo użytkowników dróg. Nastąpi też podwyższenie średnich prędkości przejazdu, co wpłynie na skrócenie czasu podróży. Prognozowane średniodobowe natężenie ruchu na planowanej drodze ekspresowej S5 w roku 2048 wyniesie blisko 23 tys.

[ZT]77999[/ZT]

[ZT]77801[/ZT]

 

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze
REKLAMA
REKLAMA

komentarz (5)

ZdziwonyZdziwony

6 0

Wszystko jest OK- choć 30 miesięcy to to samo co "nigdy", ale OK. Jedno jest dziwne- zacytuję:" Zadanie za 17 512 125,00 zł w ciągu 30 miesięcy wykona konsorcjum w składzie: TRAKT Sp. z o.o. Sp.k. (lider) oraz TRAKT Sp. z o.o. (partner)." Czyli- co? Mąż i żona? Konkubin i konkubina? Całę 17, 5 mln zostanie w rodzinie? A kto będzie pilnował porządku, skoro to ta sama firma? O co chodzi ? 15:38, 22.10.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

LUKLUK

3 0

Chyba nie rozumiesz polityki zamowien publicznych i nie czytasz ze zrozumieniem. Obojętnie czy wykona to jedna firma czy konsorcjum firm to nic się nie zmienia. Widocznie partner firma Trakt sp zoo nie miała tyle zabezpieczeń i referencji aby dźwignąć zamówienie samemu,natomiast zapewne większe inwestycje w tej grupie robi sp.k to wystąpili w konsorcjum aby spełnić warunki określone w Siwz . To po stronie zamawiającego spoczywa obowiązek nadzoru mad pracami. 17 mln to znikomy koszt na codzień odbywają się przetargi o kilkadziesiąt mln większe i nikt nie lamentuje.


Procedury w PL są tak zawiłe ze 5mld może okazać się zbyt mala kwota aby zrealizować inwestycje. Już dziś wskazuje wskazuje że 1km drogi typu S to koszt od 13 do nawet 20 mln złotych 16:54, 22.10.2021


CgCg

3 0

Jeżeli Polska nie otrzyma z funduszy Unii Europejskiej planowane na lata 2021 - 2027 siedemset miliardów euro to wszystkie plany staną się marzeniem. 11:21, 26.10.2021

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

XxxXxx

2 2

Dopóki w Unii rządzą lewacy, to Polska zawsze będzie chłopcem do bicia. 16:38, 28.10.2021


DorotaDorota

3 0

Ważne że dla Rydzykowa zawsze pieniądze się znajdą!










13:56, 13.11.2021

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

REKLAMA
0%