Zamknij

Ostre cięcia połączeń kolejowych w regionie. Nowe połączenia Bydgoszcz - Grudziądz

17:54, 13.12.2020 J.R Aktualizacja: 19:17, 16.12.2020
Skomentuj

Dziś w  godzinach przedpołudniowych została zawarta umowa na realizację pasażerskich połączeń kolejowych na liniach zelektryfikowanych w regionie. Tak jak do tej pory operatorem będzie Polregio sp. z o.o.  

Niestety, na skutek znacznych cięć w zamówieniu dokonanych przez Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego nowa, zaledwie roczna umowa na wykonanie przewozów kolejowych w regionie na kwotę 52,2 mln zł, wystarczy do obsługi zaledwie nieco ponad 2,2 mln pockm, o 1,3 mln pockm mniej niż w latach ubiegłych.                                 

Województwo kujawsko-pomorskie jest jedynym w Polsce, które zdecydowało się na tak radykalne ograniczenie liczby połączeń w nowym rozkładzie jazdy 2020/2021.

Decyzja Zarządu Województwa oznacza zlikwidowanie kilkudziesięciu połączeń w województwie kujawsko-pomorskim. Całkowicie zrezygnowano z ruchu na linii Włocławek-Kutno oraz z pociągów (uruchamianych przez Kujawsko-Pomorski Zakład POLREGIO) na trasie Laskowice Pomorskie - Smętowo. Zelektryfikowana linia Bydgoszcz-Laskowice Pomorskie w całości została od 13.12.2020 przekazana do obsługi innemu przewoźnikowi pod trakcję spalinową.

Do ostatniej chwili liczyliśmy, że Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego opamięta się i nie narazi mieszkańców na wykluczenie komunikacyjne, odcinając ich od dojazdu do pracy, szpitala czy specjalistycznej przychodni w większym mieście, a w niedalekiej perspektywie również uczelni, szkoły czy rodziny. Niestety, stało się inaczej. 14 innych Marszałków nie miało wątpliwości i postawiło na kolej. Z większością podpisaliśmy  nawet 10-letnie umowy na realizację przewozów kolejowych, co pozwala planować modernizację i zakup taboru, zwiększenie liczby połączeń czy otwarcie nowych tras. W tym kontekście jako przewoźnik jesteśmy głęboko rozczarowani postawą Marszałka Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Liczymy, że nie skaże mieszkańców województwa kujawsko-pomorskiego na trwałe wykluczenie komunikacyjne, a ta umowa jest wstępem do wieloletniej w 2021 r., kiedy to Marszałek przywróci pełną pracą przewozową – mówi Artur Martyniuk, Prezes Zarządu POLREGIO.

Decyzja Marszałka oznacza ostre cięcie połączeń kolejowych. Zaoferowana po bardzo długich negocjacjach kwota pokrywa koszty do obsługi jedynie 2,2 mln pockm, chociaż Marszałek jeszcze w kwietniu zamówił rozkład na dotychczasowym poziomie, czyli ok. 3,5 mln pockm. Misją POLREGIO jest zapewnienie dostępu do bezpiecznego i niedrogiego transportu wszystkim mieszkańcom Polski, a nie tylko tym mieszkającym w dobrze skomunikowanych miejscach. Jako przewoźnik skutecznie walczymy ze zjawiskiem wykluczenia transportowego, które według szacunków dotyka 14 mln Polaków. To jednak nierówna walka i możemy w niej zajść tak daleko, na ile pozwolą nam samorządy, bo do kolejowych przewozów regionalnych trzeba z definicji dopłacać i tak jest w całej Europie, a nie tylko Polsce. Dla mieszkańców wielu miasteczek czy wsi pociąg to często jedyna szansa na naukę czy podjęcie zatrudnienia, a możliwość pracy zwłaszcza teraz, w czasie pandemii, ma przecież kluczowe znaczenie. Nadal chcemy jak najwięcej i jak najczęściej jeździć, ale Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego skutecznie nam to uniemożliwia – podkreśla Martyniuk.

Pomimo znaczącego wzrostu stawek dopłaty do pociagokilometra na  liniach zelektryfikowanych sięgających 100 procent i podobnie na liniach niezelektryfikowanych  oraz ograniczonych możliwościach finansowych samorządu województwa, udało się w zakresie  połączeń kolejowych zapewnić podstawowe potrzeby podróżnych w naszym województwie. A na relacji Bydgoszcz -  Grudziądz wprowadziliśmy sześć nowych połączeń bezpośrednich między tymi miastami.  Jeszcze raz chciałbym zapewnić ze wszędzie tam gdzie zostaną zredukowane połączenia zorganizujemy autobusową komunikację zastępczą. - Piotr Całbecki, marszałek województwa kujawsko – pomorskiego

Szczegóły dotyczące nowych rozkładów jazdy na liniach zelektryfikowanych i niezelektryfikowanych, obowiązujące od 13 grudnia oraz 1 stycznia się znajdują się na stronach przewoźnika.

(J.R)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(11)

PasażerPasażer

5 0

Budujemy dworce za miliony ale dla kogo 🤔 18:29, 13.12.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

reo

OlgierdOlgierd

1 0

Kujawsko-pomorskie stawia na rozwój. 19:18, 13.12.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

wkur..wionywkur..wiony

8 1

By was szlag trafił.Grudziądz już całkiem się nie liczy.Co mieszkańcy winni,że POstkomuna rządzi?Jak można ludziom zwinąć tory i odciąć od świata,dzieci od nauki,dorosłych od pracy?????By was jasny szlag trafił.WSZYSTKICH.Nienawidzę was za to,że tylko potraficie niszczyć ludziom życieeeee!!!!!! 19:38, 13.12.2020

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

miejscowymiejscowy

3 2

To wlasnie ludzie w tym miescie sa winni, ze dali wladze glamowskiemu i jego kolesiom. 00:35, 14.12.2020


TozmTozm

0 1

Postkomuna rządziła niedawno, teraz uciekła do UE! 12:07, 14.12.2020


KrzysiuKrzysiu

2 0

W dup....ach się przewraca święta dopiero za prawie 2 tygodnie. 20:09, 13.12.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Andrzej32Andrzej32

4 3

Jak się przyjrzeć budżetom tych samorządów, w których rządzi PO lub PSL to widać natychmiast, że obcięto tam rządowe dotacje w sposób niesamowicie wielki. Tam zaś, gdzie rządzi PIS dokłada się kasy ile tylko można. I to właśnie jest haniebne, bo wszyscy jesteśmy POLAKAMI. Nie powinno dzielić się samorządów wg klucza politycznego tylko wg potrzeb. W naszym województwie jest kilka miast naprawdę dużych (jak na nasze warunki) gdzie ludzie naprawdę potrzebują wsparcia. Natomiast wali sie kasę np. do takiego Radomia a tam aż po granice Warszawy nie ma drugie miasta nawet średniej wielkości. I to ma być uczciwy podział pieniędzy z podatków? Kujawsko -pomorskie dostało zaledwie 500 mln zł dotacji na całe województwo z 16 miliardów na ten cel przeznaczonych. Wychodzi, że powinno być po miliardzie na województwo a jednak jest zupełnie inaczej (biedny Grudziądz nawet jedengo miliona nie dostał choć od lat krzyczymy o ratunek). Tak dalej nie można prowadzić normalnej gospodarki regionalnej. Wszystko drożeje, na szkoły, transport, medycynę, drogi i usługi idzie coraz więcej pieniędzy a rząd obcina dotacje, nie płaci w terminie, odwleka zwroty nadpłaconych podatków. Przecież do jasnej ...jesteśmy jednym Narodem, jednym państwem. Tak po prostu być nie powinno. 22:04, 13.12.2020

Odpowiedzi:1
Odpowiedz

miejscowymiejscowy

1 1

Nie, nie jestesmy jednym narodem. Polak nigdy nie poparlby zdegenerowanych zlodzieji od platfusow, z zsl czy zboczencow. Zachodnia i polnocno-zachodnia Polska jest siedliskiem polskojezycznej, przesiedlenczej holoty, kolejnego pokolenia ubekow, wiec kara musi byc. Juz ryzy w latch 80-tych powiedzial, ze Polska to nienormalnosc i dla wielu osobnikow zamieszkujacych tereny wspolczesnej Polski jest to motto zyciowe. Oni traktuja Polske jako miejsce bytowania. Dla nich liczy sie tylko koryto, nawet, jezeli bedzie niemiec smagal ich batem po grzbiecie. 00:45, 14.12.2020


XyzXyz

0 0

🤣🤣🤣🤣Dworce chcą budować. Jak wszystko zmierza do tego, że jak w prywatny samochód nie wsiądziesz, to nigdzie nie dojedziesz albo dobrze czas musisz wyliczyć. Chyba sklepy na tych dworcach jak na poczcie porobią i kupisz sobie rajstopy przy okienku albo skarpety🤣🤣🤣. A oni tu o dworcach przesiadkowych. Małe miejscowości, czy wsie już dawno poodcinane, a tory trawą zarośnięte. Dziwią się, że samochodów przybywa tym bardziej, że 3 tyś wykładasz i kula się bo kula, ale ma cztery koła i samochodem się nazywa. 12:27, 14.12.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

MarkusMarkus

1 0

do miejscowy - idź się leczyć, jeśli jeszcze nie jest za późno 12:33, 14.12.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

Tylko PytamTylko Pytam

0 0

Czy jeszcze są chętni na popieranie polityki toruńskiego marszałka ? 08:18, 17.12.2020

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%