Zamknij

Jak zaprojektować stronę www dla małego i średniego biznesu?

09:21, 01.06.2021 J.R Aktualizacja: 09:22, 01.06.2021
Skomentuj https://unsplash.com/photos/Ylk5n_nd9dA https://unsplash.com/photos/Ylk5n_nd9dA

Wielu przedsiębiorców z sektora MSP zadaje sobie pytanie, czy tworzenie strony www dla małej i średniej firmy ma w ogóle sens. I niestety bardzo wielu z nich go nie dostrzega lub dostrzega, ale nie czuje się do końca przekonana. Ponad połowa polskich przedsiębiorców z tego sektora nie posiada strony internetowej, nawet w jej najbardziej skromnym, wizytówkowym, wydaniu. To duży błąd i niekorzystanie z okazji, jakie oferuje obecność w internecie.

Być może problemem nie jest tylko brak wiary w moc stron internetowych, marketingu internetowego, ale także brak przekonującej odpowiedzi na inne pytanie - od czego zacząć tworzenie strony www? Odpowiedź na nie jest jednocześnie prosta i skomplikowana.

Od czego zacząć projektowanie strony internetowej?

Najprostsza odpowiedź na to pytanie brzmi - od wpisania w wyszukiwarce hasła: strony www Grudziądz oraz znalezienia odpowiedniego wykonawcy, z którym będzie można nawiązać długoterminową współpracę, z którym możliwe będzie realizowanie długofalowej strategii obecności firmy w przestrzeni internetu.

Tak współpraca gwarantuje nie tylko większą skuteczność, racjonalność podjętych działań, ale także pozwala myśleć o stronie internetowej jako o narzędziu, które służy celom strategicznym i w związku z tym powinno być stale rozwijane. Powinno stanowić odpowiedź na zmieniające się realia rynkowe, biznesowe. Współpraca z agencją pozwala prowadzić działania w sposób planowy, przemyślany, ukierunkowany oraz możliwy do ewaluacji.

Skoro tak sprawy się mają, to dlaczego dla tak wielu przedsiębiorców z sektora MSP ta kwestia jest tak problematyczna? Brak wiary, fałszywe przekonania, mity, negatywne doświadczenia z wcześniejszymi próbami pozyskiwania klientów, partnerów biznesowych - oto najczęstsze powody, dla których przedsiębiorcy nie chcą inwestować we własne strony internetowe.

W wielu badaniach przedstawiciele małych i średnich firm, jako powód niewykorzystywania możliwości biznesowych związanych z internetem, podaje także brak wiedzy i doświadczeń w zakresie prowadzenia biznesu, działań marketingowych w sieci. Wielu z nich nie czuje się także na siłach wykonać stronę samodzielnie. Jeszcze inni postrzegają koszt wykonania strony internetowej jako wysoki i nie przynoszący zwrotu.

Oczywiście, takie obawy należy rozumieć, ale też nie można uznać je za prawdziwe lub znaczące. Internet ma ogromny potencjał biznesowy i dziś nie znajdziemy właściwie żadnej branży, która nie doceniłaby jego roli w rozwoju biznesu.

Projektowanie strony internetowej jest zadaniem złożonym, obejmującym kwestie z wielu dziedzin. Programowania, pozycjonowania, marketingu, User Experience, badań użyteczności stron internetowych, czy działań w kanałach social mediowych. Stąd też powinno być powierzone wykonawcy, agencji, która jest doświadczona, ma na koncie liczne sukcesy, poparte stosownym portfolio, nagrodami.

Projektowanie strony internetowej, czyli jak wybrać software house, agencje UX?

Najbardziej adekwatnymi partnerami, wykonawcami stron internetowych są oczywiście wyspecjalizowane software house`y oraz agencje UX. A właściwe najbardziej optymalne są podmioty, które łączą obie te dziedziny, które zatrudniają specjalistów posiadających szerokie kompetencje.

Takie połączenie gwarantuje uzyskanie produktu cyfrowego - w tym wypadku strony internetowej - która będzie niezawodna pod względem technologicznym oraz użyteczna dla jej przyszłych użytkowników oraz właścicieli małego i średniego biznesu.

Zazwyczaj wyspecjalizowane agencje oferują tworzenie strony www od podstaw, co praktyce oznacza zaprojektowanie strony, która w najbardziej adekwatny sposób będzie realizowała cele biznesowe.

Jednocześnie będzie spełniała wiele innych oczekiwań, wymogów, standardów. Będzie stworzona w oparciu o najbardziej aktualną wiedzę, wzorce projektowe. Co, zaznaczmy, jest najlepszym gwarantem jej jakości i efektywności.

Po co komu strona internetowa?

Tworzenie własnej strony www, także w sektorze MSP, jest działaniem mającym na celu uzyskanie jak najlepszej możliwości realizowania celów biznesowych. Cele biznesowe oczywiście są bardzo różne. Są zależne od branży, wielkości firmy, rynku na jakim działa, strategii, jaką firma przyjęła, jej konkurencyjności, czy potencjałów, jakimi dysponuje.

Przykładowo, celem biznesowym może być zwiększenie udziału w rynku, pozyskanie nowych klientów. Może nim także być rozszerzenie działalności, zdobycie nowych partnerów, czy wykorzystanie możliwości, jakie tkwią w zmieniającej się koniunkturze rynkowej. Do wszystkich tych celów strona internetowa jest narzędziem wprost stworzonym.

Ale nie może to być dowolna strona. Musi być zaprojektowana pod kątem celów, a nie w zgodzie z typowymi, standardowymi wzorcami. Stąd też strony tworzone w oparciu o szablony właściwe są nieprzydatne. Z prostego powodu - nie są stronami, które pozwalają skutecznie osiągać cele biznesowe.

Jak zaprojektować stronę realizującą cele biznesowe?

Przede wszystkim strona internetowa musi być oparta na indywidualnych potrzebach i celach. Mówiąc metaforycznie, musi być szyta na miarę. Tworzenie strony www od podstaw ma swoje uzasadnienie biznesowe, ekonomiczne, strategiczne, wizerunkowe oraz marketingowe.

Przykładowo, projektowanie interfejsu strony internetowej nie jest po prostu prostym wyborem funkcjonalności. Powinno być przemyślane pod kątem użyteczności, doświadczeń użytkowników strony, architektury informacji, czy standardów i wzorców projektowych. W szczególności, gdy firma chce wykorzystywać potencjał różnych kanałów i urządzeń.

Projektowanie responsywnej strony internetowej jest kolejnym dowodem, świadczącym o słuszności tej tezy. Jeśli chcemy skutecznie konkurować, być dostępni jednocześnie na urządzeniach mobilnych oraz stacjonarnych, musimy projekt strony internetowej dla firmy w Grudziądzu dostosować do panujących w nich wymogów. Jeśli tego nie zrobimy, zamiast zyskiwać, będziemy tracić klientów. Przy okazji także ucierpi nasz wizerunek.

Mała i średnia firma w internecie, czyli jak zaprojektować stronę dla MSP?

Projektowanie strony, jak już powiedzieliśmy, powinno być oparte na celach biznesowych. W praktyce oznacza to dostosowanie do nich jej struktury, funkcjonalności. Najczęstszym celem przedsiębiorców z tego sektora jest oczywiście pozyskanie nowych klientów, zwiększenie sprzedaży produktów i usług.

Skoro tak, funkcja sprzedażowa powinna dominować nad funkcją informacyjną i wizerunkową. W praktyce oznacza to dostosowanie strony do wymogów wyszukiwarki Google, zaprojektowanie maksymalnie prostych, użytecznych formularzy.

Oznacza to także konieczność dostosowania opisów, wezwań do działania (call to action), ścieżek zakupowych do potrzeb użytkowników, którzy chcą zamówić naszego usługi, bądź kupić nasze produkty.

(artykuł sponsorowany)
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%