Zakup samochodu to wielkie przedsięwzięcie. Niektórzy nie poprzestają jedynie na poszukiwaniu aut w najbliższej okolicy i decydują się np. na wyjazd do Niemiec w poszukiwaniu wymarzonego pojazdu. Jak jednak w takim wypadku wyglądają formalności? O czym pamiętać kupując auto za naszą zachodnią granicą? Oto przydatne wskazówki.
Zanim stwierdzisz, że konkretne auto będzie dla Ciebie najlepszym wyborem i podpiszesz umowę kupna-sprzedaży, poproś sprzedającego o dane, dzięki którym sprawdzisz historię pojazdu. Są to numer rejestracyjny, VIN oraz daty pierwszej rejestracji. Dzięki temu będziesz mógł sprawdzić, czy dane auto nie zostało przypadkiem zgłoszone jako skradzione, oddane do złomowania, czy nie służyło może jako taksówka. Do tego zweryfikujesz też, czy przebieg auta zgadza się z danymi licznika.
Dobrym pomysłem jest też zabranie ze sobą doświadczonego znajomego, np. mechanika. Szczególnie w przypadku starszych aut, które mogą mieć sporo poukrywanych wad, lepiej jest, aby rzucił na nie okiem ktoś, kto doskonale wie, na co zwracać uwagę.
Kupiłeś już auto i zastanawiasz się co teraz? Zanim wybierzesz się do Wydziału Komunikacji, by zarejestrować auto, musisz kupić polisę OC. Należy ona do obowiązkowych ubezpieczeń i chroni kierowcę przed konsekwencjami finansowymi, jakie mogą wynikać z ewentualnych szkód wyrządzonych w związku z ruchem pojazdu.
Pamiętaj, że możesz też wykupić OC krótkoterminowe. Będzie ono obowiązywać przez 30 dni i da Ci czas na załatwienie wszelkich formalności. Warto jednak wiedzieć, że nie przedłuży się ona automatycznie, a do tego można ją kupić tylko raz.
Koszt ubezpieczenia samochodu, który został sprowadzony z Niemiec, nie różni się zbytnio od tego zakupionego w Polsce. W towarzystwach ubezpieczeniowych pytają o kraj pierwszej rejestracji, jednak nie ma to znaczenia podczas wyliczania wysokości składki. Jeśli szukasz OC, zajrzyj tutaj: https://najtaniejuagenta.pl/tanie-oc/.
Oprócz zakupu ubezpieczenia OC konieczne jest też opłacenie podatku akcyzowego. Jego stawka zależy od pojemności silnika oraz rodzaju paliwa i wynosi:
Zwolnione z akcyzy są pojazdy, które mają mniej niż 2000 cm3 silnika z napędem elektrycznym o rozszerzonym zasięgu i hybrydy plug-in. Podatek należy zapłacić do 30 dni od sprowadzenia samochodu z Niemiec. Do 14 dni natomiast należy złożyć w urzędzie skarbowym deklarację AKC-U/S.
Pamiętaj też o przetłumaczeniu dokumentów. W Wydziale Komunikacji trzeba złożyć umowę w języku polskim. Honorowane są wyłącznie tłumaczenia, które zostały wykonane przez tłumacza przysięgłego.
Auta sprowadzane z Niemiec mogą mieć już ważne badanie techniczne. Niestety, może być tak, że urzędnik w Wydziale Komunikacji go nie uzna. Warto zatem dopytać się jeszcze przed rejestracją auta, czy przegląd zza granicy będzie wystarczający. Jeśli nie, musisz wybrać się do Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów i zapłacić 99 zł.
Dokumentów, które należy wziąć ze sobą do Wydziału Komunikacji, by zarejestrować auto sprowadzone z Niemiec, jest całkiem sporo. Są to:
Wszystkie te dokumentu pozwolą urzędnikowi na wydanie pozwolenia czasowego, czyli tzw. miękkiego dowodu. Dokona też wówczas czasowej rejestracji samochodu. W ciągu 30 dni urząd musi wyrobić stały dowód rejestracyjny oraz zarejestrować auto na czas nieokreślony. Jednorazowo formalności te urzędnicy mogą przedłużyć o kolejne 14 dni. Więcej informacji na temat rejestracji auta w Wydziale Komunikacji znajdziesz tutaj: https://najtaniejuagenta.pl/rejestracja-samochodu-z-niemiec/.
Rejestracja auta sprowadzonego z Niemiec, jak i z innych krajów, wynosi 160 zł. Jeśli zdecydujesz się na wydanie spersonalizowanych tablic, zapłacisz 1080 zł. Oczywiście nie jest to jedyny wydatek, który poniesiesz. Czekają na Ciebie również opłaty, które są związane ze wspomnianym już podatkiem akcyzowym, tłumaczeniem dokumentów i ewentualnych badań technicznych (99 zł).