Praca zdalna to jeden z najbardziej przełomowych trendów w świecie biznesu, ponieważ ma silny potencjał zrewolucjonizowania relacji między firmami a profesjonalistami. Według szacunków ekspertów około 54% profesjonalistów na świecie pracuje z domu co najmniej 3 dni w tygodniu.
Istnieje wiele powodów, aby opowiadać się za pracą zdalną: na przykład niższe koszty, mniej stresu, większa produktywność i łatwiejsza równowaga między życiem zawodowym a prywatnym, a także możliwość robienia sobie w dowolnym momencie przerw na przykład na kilka niezobowiązujących rundek w hitnspin Casino. Aby jednak osiągnąć te korzyści, firmy i pracownicy muszą również stawić czoła wyzwaniom związanym z pracą zdalną, które obejmują zarówno luki w komunikacji po brak ustalonej struktury pracy.
Poniżej zobaczymy, na czym polegają te przeszkody i jak firmy radzą sobie z trudnościami w zaadoptowaniu home office na stałe — i jak wykorzystują te wszystkie zalety, jakimi cechuje się praca zdalna.
Praca zdalna to każda czynność wykonywana na odległość, przy wsparciu Internetu i narzędzi komunikacji. Wraz z rozwojem technologii coraz więcej profesjonalistów może pracować w domu, przestrzeni coworkingowej, kawiarni lub w dowolnym miejscu na świecie, mając te same cele i zadania, co w biurze — co przekłada się na liczne korzyści, takie jak zwiększona produktywność i obniżone koszty dla firmy.
Przejście na pracę zdalną w okresie pandemii koronawirusowej było nieco przymuszone, ale było także szansą dla firm na udowodnienie efektywności pracy z domu i jej efektów. Dlatego oczekuje się, że trend home office nabierze jeszcze większej siły i całkowicie zmieni dynamikę pracy na całej naszej planecie.
Praca zdalna niesie ze sobą liczne wyzwania, ale korzyści dla firm i pracowników mogą w pewnym stopniu wynagrodzić całe te niedogodności. Poniżej przedstawiamy główne przeszkody i sposoby ich pokonania:
Komunikacja i współpraca ze swoim zespołem to największe zgłaszane wyzwania przez profesjonalistów pracujących zdalnie. W rzeczywistości dostęp do informacji, praca w zespole i stały kontakt ze współpracownikami i menedżerami na odległość może być utrudniony.
Ale są metody rozwiązania tego problemu. Nie brakuje bowiem na rynku narzędzi komunikacyjnych i rozwiązań do współpracy, które łączą zdalne zespoły i zapewniają im stałą łączność, takich jak:
Sekretem jest wykorzystanie technologii i integracja narzędzi tak, aby każdy miał dostęp do firmowych informacji, aplikacji i baz danych.
Firma musi zapewnić poufność, przejrzystość i dostęp do informacji, aby wzmocnić pozycję zdalnych specjalistów. Innymi słowy: oprócz narzędzi firma musi dostosować swoje metody pracy i bezpieczeństwo informacji, aby zapewnić większą autonomię pracownikom pracującym z domu.
Największym wyzwaniem zgłaszanym przez osoby pracujące zdalnie było radzenie sobie z czynnikami rozpraszającymi uwagę, a następnie trudności w komunikacji i współpracy (35%). Dzieje się tak, ponieważ miejsce pracy w domu nie zawsze jest tak spokojne i ciche, jak powinno, a ktoś pracujący w ten sposób musi radzić sobie z ciągłymi zakłóceniami ze strony członków rodziny i hałasem z sąsiedztwa, które utrudniają skupienie.
Aby odnieść sukces w pracy zdalnej, pracownicy muszą mieć więc odpowiednią przestrzeń, aby urządzić swoje domowe biuro lub poszukać zewnętrznych alternatyw, takich jak coworking. Ponadto ważne jest, aby porozmawiać z członkami rodziny, aby wyjaśnić, że praca zdalna wiąże się z tymi samymi obowiązkami i wymogami, co praca osobista oraz że należy przestrzegać godzin pracy, nawet jeśli są one elastyczne.
Niektóre firmy ułatwiają swoim pracownikom adaptację, pomagając w organizacji biura domowego. Dobrym przykładem jest Shopify, kanadyjska firma handlowa. Organizacja zaczęła oferować wsparcie na kwotę 1000 dolarów dla każdego pracownika na zakup materiałów i sprzętu potrzebnego do wyposażenia biura w domu, a także zwrot kosztów zakupu ergonomicznych stołów i krzeseł do pracy w domu.
Aż 60% profesjonalistów, którzy już przed kryzysem związanym z koronawirusem pracowali z domu, wykazuje wzrost produktywności, ale nieco inaczej jednak wygląda sytuacja w przypadku osób, które zmuszone były szybko przenieść się do pracy zdalnej: jedna trzecia z nich ma trudności w utrzymaniu produktywności. Obecne problemy wynikają głównie z takich czynników, jak stres, brak przygotowania na nagłą zmianę oraz izolacja od współpracowników.
Jednym z rozwiązań jest odrobina cierpliwości i stopniowe dostosowywanie się do pracy zdalnej, zawsze obserwując, co szkodzi produktywności i szukając realnych alternatyw. Tendencja jest taka, że w miarę upływu czasu i dostosowywania się firm do nowego modelu ci profesjonaliści dopasowują swoją produktywność do wydajności doświadczonych pracowników zdalnych.
Około 20% osób pracujących w biurze domowym czuje się samotnie każdego dnia, a 35% cierpi z powodu samotności dwa do trzech razy w tygodniu. Ponadto 29% tęskni za interakcjami społecznymi ze współpracownikami.
Aby zminimalizować samotność i przywrócić poczucie przynależności do zespołu, firmy migrujące do pracy zdalnej muszą wdrożyć konferencje internetowe i wzmocnić internetowe przestrzenie do pracy. Dostępne są na przykład opcje takie jak Slack, czy inne platformy do komunikacji online, zapewniające pracownikom aktualne informacje i ciągły dialog.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz