Zamknij

Dodaj komentarz

Rząd przyjął projekt ustawy, który m.in. podnosi próg podatkowy do 130 tys. zł

PAP
17:45, 29.09.2026 Aktualizacja: 17:45, 29.09.2026
5 Rząd przyjął projekt ustawy, który m.in. podnosi próg podatkowy do 130 tys. zł

Zmiany w skali podatku dochodowego od osób fizycznych w połowie sierpnia zapowiedział premier Donald Tusk.

Kancelaria Prezesa Rady Ministrów w komunikacie informującym o przyjęciu projektu oceniła, że reforma podatkowa sprawi, iż odsetek osób płacących podatek według stawki 32 proc. spadnie. Wyniesie on 7,2 proc., zamiast przewidywanych 14 proc. w 2027 r. Na zmianach ma skorzystać ok. 3,5 mln podatników, a roczny zysk dla każdego z nich może wynieść do 3,6 tys. zł.

W ocenie skutków regulacji projektowanej ustawy wyjaśniono, że celem jest zmiana parametrów skali podatkowej, tak aby obciążenie podatkowe było bardziej progresywne i nie powodowało drastycznego spadku rozporządzalnego dochodu.

Projekt zakłada podwyższenie pierwszego progu podatkowego ze 120 do 130 tys. zł. Stawka w tym progu pozostanie na poziomie 12 proc. Ponadto proponuje się wprowadzenie nowego progu obejmującego dochody w przedziale od ponad 130 do 150 tys. zł ze stawką 24 proc. Dochody powyżej 150 tys. zł zostaną objęte stawką 32 proc.

„Kwota wolna pozostanie na obecnym poziomie 30 tys. zł. Dzięki takiemu rozwiązaniu część podatników opłacających podatek dochodowy według skali podatkowej zapłaci ten podatek (a w trakcie roku – zaliczkę na podatek) w niższej wysokości» - oceniło MF.

W celu sfinansowania powyższej propozycji rząd planuje również podwyżki niektórych podatków.

Stawka daniny solidarnościowej, płaconej przez osoby o najwyższych dochodach, ma wzrosnąć z 4 do 5 proc. podstawy. MF podkreśliło, że według danych za 2024 r. daninę tę płaci 39 tys. osób.

Stawka podatku CIT płaconego przez podatników, których przychody z poprzedniego roku przekroczyły 50 mln euro, ma wzrosnąć z 19 do 22 proc. Resort finansów przekonuje, że dotyczy to tylko firm o największej skali działalności. Wyłączone z tego mają zostać banki, gdyż CIT płacony przez nie został już podwyższony w innej ustawie.

Zmiany obejmą też zakres stosowania ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych. Limit przychodów warunkujących możliwość wyboru opodatkowania ryczałtem zostanie obniżony z 2 mln euro do 250 tys. euro. Dodatkowo stawka 17 proc. będzie stosowana dla nadwyżki przychodów osiągniętych w trakcie roku ponad 300 tys. euro.

"Zakłada się, że wprowadzenie nowych regulacji w postaci obniżenia limitu przychodów z 2 mln euro na 250 tys. euro warunkującego możliwość korzystania z tej formy opodatkowania przez przedsiębiorców, jak również wprowadzenia wyższej stawki ryczałtu dla nadwyżki ponad 300 tys. euro osiągniętej w trakcie roku, ograniczy skalę korzystania z preferencyjnych rozwiązań przez podmioty o wysokich przychodach oraz przyczyni się do zwiększenia efektywności i sprawiedliwości systemu podatkowo-składkowego" - stwierdziło MF.

Resort zwrócił uwagę, że nowa, 17-proc. stawka ma dotyczyć nadwyżki przychodów ponad 300 tys. euro, chociaż nowy limit warunkujący wybór ryczałtu zostanie obniżony do 250 tys. euro. Zatem różnica pomiędzy limitem warunkującym stosowanie ryczałtu a obowiązkiem opłacania wyższej, 17-proc. stawki ryczałtu wynosi 50 tys. euro.

Zgodnie z OSR, Ministerstwo Finansów prognozuje, że w ciągu 10 lat po wejściu w życie proponowanych zmian budżet państwa straci na nich niemal 57,7 mld zł. Jednocześnie całościowe dochody państwa wzrosną o prawie 26,5 mld zł, głównie dzięki większym wpływom do NFZ (31,3 mld zł), do JST (29,6 mld zł) oraz do Funduszu Solidarnościowego (23,2 mld zł).

Projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne miałby wejść w życie 1 stycznia 2027 r. (PAP)

jls/ drag/

(PAP)
Dalszy ciąg materiału pod wideo ↓

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarze (5)

HeheheHehehe

8 2

Ty szwabska koorwo! Gdzie kwota wolna od POdatku 60tys.,którą obiecałeś? To POdnisienie progu to wsadź w swoją rudą d...Teraz sobie obliczcie, cioty peowskie ile zyskacie😂a ruda świnia wyciągnie wam z kieszeni, że sięgniecie do nogawek spodni. Tobie sznur,szwabie!

19:44, 29.09.2026
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

CGCG

5 0

Podnoszony jest drugi próg i to dla tych, którzy i tak dobrze zarabiają. Oszczędności jakieś 80 zł do 300 miesięcznie. Najmniej zarabiających ma pan premier tam gdzie doktorek Dawidek Kacprzyk, czyli w d...

12:58, 30.09.2026

ZbychuZbychu

6 0

Nauczyciele i cała budżetówka pocałujcie pana premiera w zad. Emeryci też. A dla wszystkich niespodzianka. Radykalne podniesienie podatków. W trzy lata *%#)!& To potrafi Tusk i jego banda.

11:55, 30.09.2026
Wyświetl odpowiedzi:0
Odpowiedz

AniaAnia

6 0

Nowa piątka Tuska: podwyżki, likwidacja, bezrobocie, nędza, katastrofa.

18:25, 30.09.2026
Wyświetl odpowiedzi:1
Odpowiedz

TAK!TAK!

5 0

Lepiej nie można było rządówTfuuska i jego durnej bandy ująć - 100/100! Chyba, że dodamy jeszcze zadłużenie Polski i Polaków pożyczką-SYFem od jego popleczników na długie lata.

19:35, 01.10.2026


Dodaj komentarz

🙂🤣😐🙄😮🙁😥😭
😠😡🤠👍👎❤️🔥💩 Zamknij

Użytkowniku, pamiętaj, że w Internecie nie jesteś anonimowy. Ponosisz odpowiedzialność za treści zamieszczane na portalu grudziadz365.pl. Dodanie opinii jest równoznaczne z akceptacją Regulaminu portalu. Jeśli zauważyłeś, że któraś opinia łamie prawo lub dobry obyczaj - powiadom nas [email protected] lub użyj przycisku Zgłoś komentarz

0%