70% kosztów funkcjonowania komunikacji miejskiej pokrywanych jest z budżetu miasta. W zaledwie 30% koszt przejazdów autobusów i tramwajów jest pokrywany ze sprzedaży biletów. Grudziądz, idąc za przykładem innych miast, funkcjonalność i ekonomiczną racjonalność systemu oparł o węzły przesiadkowe, wokół których została zbudowana sieć połączeń. W związku z tym wprowadzony został korzystny dla pasażerów wieloprzejazdowy bilet 60-minutowy w cenie 4 zł, czyli niewiele droższy od biletu jednoprzejazdowego.
Wprowadzany bilet 60-minutowy umożliwi mieszkańcom korzystanie z systemu przesiadkowego bez konieczności ponoszenia dodatkowych opłat za przejazd. Korzystający z biletu może poruszać się przez całą godzinę dowolnymi środkami komunikacji miejskiej. To główna zaleta tego rodzaju biletu.
Redukując poważne dysproporcje w systemie finansowania komunikacji, w którym największy ciężar ponosi gmina, a przychody z biletów są bardzo małe, miasto było zmuszone zmniejszyć częstotliwość kursowania linii, szczególnie w godzinach poza komunikacyjnym szczytem, a także w soboty i niedziele – w czasie, w którym odnotowujemy coraz mniejsze zainteresowanie przewozami, np. z powodu braku handlu. Dlatego autobusy z każdego osiedla będą odjeżdżały naprzemiennie oraz tak, by komunikacja autobusowa nie dublowała trasy linii tramwajowej nr 2.
Węzły przesiadkowe zlokalizowane są na pętli „Tarpno”, pętli „Rządz” oraz na Al. 23 Stycznia, czyli w tych miejscach, z których najczęściej korzystają pasażerowie. Wprowadzenie systemu przesiadkowego spowoduje co prawda zniesienie niektórych bezpośrednich połączeń, jednak decyzja ta jest podyktowana z jednej strony tym aby linie się nie pokrywały, z drugiej zaś strony względami ekonomicznymi.
Mieszkańcy mieli możliwość odnieść się do wstępnego rozkładu jazdy, został on poddany konsultacjom. Uwagi przedstawione przez pasażerów zostały uwzględnione, w szczególności te dotyczące godzin dojazdów do pracy, które ponownie zostały skonsultowane z zakładami pracy, takimi jak m.in. Mr Garden, Muller czy szpital. Warto podkreślić, że miasto na bieżąco reaguje na sugestie kierowane ze strony największych pracodawców.
W związku z wygaśnięciem umowy pomiędzy gminą-miastem Grudziądz a prywatnym przewoźnikiem (Arriva) od 20 lipca operatorem na wszystkich liniach będzie Miejski Zakład Komunikacji.
Realizuję konsekwentnie politykę zmierzającą do maksymalnego wykorzystania potencjału spółek komunalnych dla mieszkańców i miasta – podkreśla prezydent Maciej Glamowski.
(UM)
Nowe rozkłady jazdy obowiązujące od 20 lipca
cg21:08, 15.07.2020
Okrojona siatka połączeń, przymusowe oczekiwanie na przesiadkę, co wydłuża sztucznie czas przejazdu do miejsca docelowego w tak niewielkim mieście, za te utrudnienia i bezsensowne oczekiwanie na przystankach my mieszkańcy mamy zapłacić w ukrytej podwyżce w postaci biletu czasowego, 4 zł zamiast 3,20 zł. Matoły w MZK, nieudaczniki w RM, kiedy mieszkańcy przejrzą na oczy? Miasto bez ogólnodostępnego transportu publicznego umiera, zacofany grajdoł. 21:08, 15.07.2020
DM10:51, 16.07.2020
Dlaczego artykuł żywcem skopiowany ze strony MZK redaktor podpisuje swoimi inicjałami? 10:51, 16.07.2020
ja11:26, 16.07.2020
to jest komunikat dla mieszkańców przekazany przez UM - proszę czytać ze zrozumieniem 11:26, 16.07.2020
janek12:09, 16.07.2020
Czyli teraz do pracy trzeba będzie jeździć rowerem 12:09, 16.07.2020
Alimenciarz12:43, 16.07.2020
Na lacza daleko patologia nie ma . 12:43, 16.07.2020
Damian13:12, 16.07.2020
Olśniewająco synek 13:12, 16.07.2020
Michal14:46, 16.07.2020
Bilet godzinny nie wiele droższy? Może dla tych co to wprowadzają. 80gr na jednym bilecie więcej. W skali miesiąca robi się większą kwota. Mamy jedne z droższych biletów. Nawet Toruń i Bydgoszcz maja taniej. A gdzie tu porównywać się z nimi. Ludzie opanujcie się w końcu. Czy to nasz wspaniały prezydent znowu wpadł na jakiś genialny pomysł?! 14:46, 16.07.2020
Pogodny .pl10:14, 17.07.2020
Szanowni mieszkańcy Grudziądza jeżeli 30% trzeba dołożyć z biletów to czy ktoś z bilansował koszty związane z obsługą biletowania.Koszt biletomatów ich obsługa konserwacja jest pozycją znaczącą -czy ten wydatek jest do oszacowania, przybliżenia.Koszt kontroli pasażerów ,efektów kontroli ,ściągalności mandatów ,płace urzędników egzekwujących te należności,wydatki pocztowe z tym związane.Radni rady miasta Grudziądza z pewnością uzyskują te dane i je analizują,ale poważne przeanalizowanie wykorzystania taboru transportowego ,jego obciążenia czasowego,rozkładów jazdy przystosowanych optymalnie do obciążeń,zastosować pojazdy o mniejszej pojemności w godzinach mniejszego obciążenia[widać jak wielkie autobusy pędza po ulicach miasta z jednym albo kilkoma pasażerami].Pełna analiza i rzetelna może pozwoli na wprowadzenie w pełni nieodpłatnego transportu w Naszym mieście.Pozdrawiam. 10:14, 17.07.2020
Grudziadzanka19:32, 20.07.2020
Niektóre autobusy ok ale czasem nie ma jak dojechać albo po pracy na przystanku trzeba stać pół godziny na autobus ... Zenada. Rozkład tramwaju jest a jeździ jak chce 19:32, 20.07.2020
xxxxxxlllllllll14:38, 16.07.2020
0 0
A co MZK ma do rozkładów? Taki rozkład opracował Wydział Transportu, MZK jest jedynie przewoźnikiem który rozkład realizuje. 14:38, 16.07.2020