W Polsce funkcjonuje łącznie 15 sieci tramwajowych. Dziennikarze portalu PulsGdanska.pl sprawdzili, z jakimi przeciętnymi prędkościami poruszają się tramwaje w naszym kraju.
Analizie poddane zostało 12 z 15 istniejących systemów tramwajowych w kraju: Gdańsk, Szczecin, Elbląg, Olsztyn, Grudziądz, Bydgoszcz, Poznań, Warszawę, Łódź, Wrocław, Górnośląski Okręg Przemysłowy i Kraków. Z uwagi na trwający szeroki zakres prac modernizacyjnych i radykalnie zmniejszoną skalę funkcjonowania sieci, w naszej analizie nie wzięliśmy pod uwagę Częstochowy, Gorzowa Wielkopolskiego i Torunia.
Analizie poddane zostały prędkości komunikacyjne w szczycie komunikacyjnym, około godziny 15.00, a także poza szczytem komunikacyjnym, około godziny 21.00. Taki podział zastosowany został ze względu na różne rozkładowe czasy przejazdów w szczycie i poza szczytem stosowane na większości sieci tramwajowych. Dla każdego z miast została również wyliczona średnia prędkość komunikacyjna ogółem (obejmują kursy szczytowe oraz pozaszczytowe). Wartość ta posłużyła do stworzenia rankingu miast.
W rankingu miast w których tramwaje kursują najszybciej zwyciężył Poznań ze średnią prędkością 20,8 km/h. Zaraz za stolicą Wielkopolski znalazły się Bydgoszcz (20,5 km/h) oraz Szczecin (20,3 km/h). Tuż za podium uplasowała się najnowsza sieć tramwajowa w Olsztynie z prędkością 19,8 km/h. Kolejne cztery miasta w rankingu mają bardzo podobną prędkość komunikacyjną – Warszawa (18,9 km/h), Grudziądz i Kraków (18,8 km/h) oraz Górnośląski Okręg Przemysłowy z wynikiem 18,6 km/h. Tramwaje we Wrocławiu pokonują swoje trasy ze średnią prędkością 17,8 km/h (9 miejsce), zaś w Gdańsku pojazdy osiągają średnią prędkość komunikacyjną na poziomie 17,1 km/h. Na dole tabeli rankingowej znalazły się Elbląg (17,0 km/h) oraz Łódź (15,6 km/h).
Autorzy rankingu wskazali też linie tramwajowe w Polsce, których pasażerowie najszybciej poruszają się po swoich miastach. W rankingu linii uwzględnionych zostało aż 160 połączeń ze wszystkich 12 miast. Najwyższą prędkość komunikacyjną w Polsce ma poznańska linia 14 z wynikiem 27,6 km/h. Na przeciwległym krańcu tego rankingu znalazła się linią tramwajowa numer 38 kursująca w Górnośląskim Okręgu Przemysłowym. Tramwaje pokonują odcinek pomiędzy pętlami ze średnią prędkością jedynie 12,5 km/h.
Najszybsze i najwolniejsze linie tramwajowe w każdym z miast można znaleźć w pełnym raporcie pod adresem: https://pulsgdanska.pl/RaportTramwajowy2021
Liczący blisko 100 tysięcy mieszkańców Grudziądz jest najmniejszym w Polsce miastem posiadającym transport tramwajowy. Funkcjonuje on od 1896 roku, kiedy uruchomiono tramwaj konny z dworca do Tarpna. W 1899 roku linię zelektryfikowano. Trasa ta istnieje w niemal niezmienionym kształcie do dziś. Dawniej pokonywały ją tramwaje linii nr 1. Dziś tramwaje kursują na co dzień jednak tyko na linii nr 2 z Tarpna do osiedla Rządz, a odcinek do dworca wykorzystywany jest przez tramwaje wyjeżdżające i zjeżdżające do zlokalizowanej w tej okolicy zajezdni. Cała sieć liczy 9 kilometrów, a obsługiwany przez linię nr 2 odcinek liczy ponad 7 kilometrów. Na sieci znajdują się odcinki jednotorowe, po których prowadzony jest ruch dwukierunkowy. Na części trasy z Tarpna do osiedla Rządz funkcjonuje priorytet dla tramwajów na skrzyżowaniach. Linia nr 2 funkcjonuje co 10 minut w dni robocze, co 15 minut w soboty oraz co 20 minut w niedziele i święta. W przypadku nieprzejezdności, np. z powodu remontów odcinka do osiedla Rządz, uruchamiana jest linia nr 1 na trasie Dworzec Kolejowy - Tarpno. W przypadku braku możliwości dojazdu do Tarpna uruchamiana jest linia nr 3 na trasie Dworzec Kolejowy - Rządz. W ostatnich latach wyremontowano torowisko na Starym Mieście i do pętli Tarpno oraz zmodernizowano część tramwajów 805Na. Grudziądz jest obecnie jedynym miastem bez tramwajów niskopodłogowych. To jednak wkrótce się zmieni, ponieważ miasto zamówiło w firmie Modertrans cztery częściowo niskopodłogowe tramwaje Moderus Beta.
Cmentarze po Wszystkich Świętych toną w śmieciach. „Świ
Antkowa patologia bezmózgowców.
Aleksandra
10:08, 2025-11-01
Maksymalne stawki dla biznesu. Burzliwa debata o podatk
A za niedługo będą płakać że taki hejt się wylewa na nasze miasto że nikt nie chce tu mieszkać i inwestować. Jak pani dyrektor szpitala. Najpierw zadłużyli po kokardę, obsadzili stanowiska niekompetentnymi osobami, a teraz to wina mieszkańców że źle piszą o szpitalu. Ręce opadywują. Żenua. Może stały elektorat się na to nabierze. Mieszkańcy Grudziądza przetrzyjcie oczy.
Zzz
07:28, 2025-11-01
Ks. Zieliński: zabawy halloweenowe to inwazyjna praktyk
Uważajcie dziś na mściwego demona o rudej sierści, wykrzywionej wiecznie gębie z wściekłości ,operującego językiem bandyckiego narodu zza Odry. Wabi się Tusk, czyli po kaszubsku - kundel.
Ali
20:13, 2025-10-31
Opłaty za śmieci w Grudziądzu mogłyby spaść o 7
To najlepiej się nie myć i nie prać.Dobre dla tych co zmieniają majtki raz na tydzień.
Lol
18:57, 2025-10-31
6 0
Warto podkreślić, że linia tramwajowa w wersji niezmienionej będzie po trwającym obecnie wielkim remoncie...Czy jest szansa na rozbudowę i wydłużenie linii tramwajowych w Grudziądzu ?
4 5
Jest szansa na budowę linii tramwajowej na cmentarz w Kobylance, ale to już w rękach ministra zdrowia. Na razie idzie mu nieźle.
3 0
A w którą stronę chcesz pojechać?
0 0
Pod ołtarz z żoną bo liczy się oryginał.
1 4
Miasto Grudziądz ma dużo mniej niż 100 tysiecy mieszkańców Linia tramwajowa jest remontowana co parę lat ( ktoś kasę trzepie na tym ) ogólnie tramwaje jeżdżą puste
4 0
Co to daje że jeżdżą szybko skoro starszym ludziom jest ciężko wejść i wyjść za wysokie stopnie powinny być niskopodłogowe o wózku inwalidzkim już nie wspomnę jak się kaleką dostanie do tramwaju i jak go opuści kupiliśmy szajs od Niemców co wagony miały iść na złom a myśmy wzięli to ma być polepszenie dla pasażerów? tylko się uśmiać nie rozumiem takiego podejścia do pasażerów 😠😠😠😠😠😠
1 0
Zakochany w żonie .