Zamknij

19 marca rusza Grudziądzka Wiosna Teatralna 2022

15:04, 18.02.2022 . Aktualizacja: 10:11, 19.02.2022
Skomentuj

19 marca rusza Grudziądzka Wiosna Teatralna 2022. Oferta artystyczna obejmuje spektakle z udziałem największych gwiazd polskiej sceny. Z kolei w ramach DKF zaprezentowany zostanie film poświęcony Wisławie Szymborskiej oraz odbędzie się spotkanie z Katarzyną Kolendą – Zaleską. Karnety GWT można nabywać już od 21 lutego w cenie 260 zł. Od tego też dnia pojawi się możliwość kupowania biletów.

W tym roku Grudziądzka Wiosna Teatralna rozpocznie się bardzo mocnym akcentem, gdyż z desek naszego Teatru wybrzmią monologi i dialogi jednego z najwybitniejszych twórców teatru elżbietańskiego – Williama Szekspira. „Wokół Szekspira” w wykonaniu Andrzeja Seweryna to nie tylko popis wielkiego aktora i kunsztu jednego z najwybitniejszych dramaturgów w dziejach literatury. To również zaproszenie skierowane tak do koneserów Szekspira, jak i do tych, którzy jego twórczość znają nieco mniej, do interpretacji i reinterpretacji tekstów, które wciąż stanowią wyzwanie dla wrażliwości i inteligencji oraz bywają niezwykle aktualne. Tym razem zostaną też zaprezentowane w zupełnie nowym przekładzie Piotra Kamińskiego. Wydarzeniu, które rozpocznie się 19 marca o godz. 19.00, towarzyszyć będzie wystawa fotografii Piotra Litwica „Mistrzowie”. Bilety będą do nabycia w cenie 60 zł i 50 zł.

Piotr Litwic jest grudziądzaninem, pracującym jako fotosista, tworzącym materiały promocyjne do filmów, seriali, programów TV. Na wystawę składa się wybór zdjęć wybitnych polskich aktorów, wykonanych w latach 2005-2021.

 

26 marca w Teatrze, w ramach Grudziądzkiej Wiosny Teatralnej oraz w związku z Międzynarodowym Dniem Teatru, można będzie obejrzeć spektakl „Biała bluzka” wg opowiadania Agnieszki Osieckiej. Spektakl rozpocznie się o godz. 19.00. Bilety będą do nabycia w cenie 110 zł i 90 zł.

W roli Elżbiety: Krystyna Janda

Adaptacja i reżyseria: Magda Umer

Opracowanie i kierownictwo muzyczne: Janusz Bogacki

Producent wykonawczy: Alicja Przerazińska

 

Zespół w składzie:

Janusz Bogacki: fortepian

Tomasz Bogacki: gitara

Paweł Pańta: kontrabas

Bogdan Kulik: perkusja

 

„Biała bluzka”, oparta na opowiadaniu Agnieszki Osieckiej, to opowieść o miłości niemożliwej, bo miłości do opozycjonisty. Historia kobiety, która nie potrafi poradzić sobie ze sobą i z Polską lat stanu wojennego. Tytułowa biała bluzka była marzeniem i znakiem przystosowania do życia w kraju zakazów i nakazów, cenzury, opozycji, kartek na mięso, zaświadczeń z miejsca pracy, dowodów, stempelków, godziny policyjnej i więźniów politycznych. Kraju braku wolności, w którym ułańska fantazja podlewana alkoholem, miłość, przyjaźń i poczucie humoru pozwalały czuć smak życia. Z czasem spektakl stał się „kultowy”, był grany w całej Polsce. Przeglądała się w nim dorastająca młodzież, która uznała, że bohaterka Osieckiej mówi, myśli i czuje jak oni.

Powrót do tamtej opowieści oznacza przedstawienie datowane znów w tamtych czasach. Ale bohaterka – dziś dojrzała kobieta po przejściach – i interpretuje, i myśli odmiennie. To samo, ale w innym zabarwieniu, inaczej akcentując problemy. Spektakl opowiada także nowym pokoleniom, w sposób specyficzny dla Osieckiej, klimat i koloryt czasu minionego. W spektaklu emocje opowiadane są także przy pomocy dziesięciu najważniejszych piosenek Agnieszki Osieckiej. To spektakl muzyczny ilustrowany materiałami filmowymi.

31 marca w Teatrze, w ramach Dyskusyjnego Klubu Filmowego, zaprezentowany zostanie film dokumentalny z udziałem Wisławy Szymborskiej. Reżyserką dokumentu „Chwilami życie bywa znośne” (Polska 2010) jest popularna dziennikarka Katarzyna Kolenda-Zaleska, z którą będzie można się spotkać po seansie. Wydarzenie rozpocznie się o godz. 19.00. Bilety do nabycia w cenie 20 zł.

Dokument „Chwilami życie bywa znośne” przedstawia sylwetkę polskiej poetki i laureatki literackiej Nagrody Nobla, Wisławy Szymborskiej.

W swoim debiucie reżyserskim Katarzyna Kolenda-Zaleska stara się przybliżyć widzom portret wybitnej poetki, która w rozmowach z autorką opowiada o swoim życiu prywatnym, przeszłości, pasjach, stosunku do świata i podróżach.

Całość filmu uzupełniają opowieści wielbicieli Wisławy Szymborskiej, wśród których są m.in. Woody Allen, Umberto Eco, Václav Havel oraz Jerzy Pilch.

Z kolei 2 kwietnia w grudziądzkim Teatrze będziemy mogli obejrzeć „Cudotwórcę”. Autorem sztuki jest Brian Friel, a wyreżyserował ją Adam Ferency, który współtworzy również jej obsadę. Spektakl rozpocznie się o godz. 19.00. Bilety będą do nabycia w cenie 50 zł i 40 zł. Po spektaklu odbędzie się spotkanie z aktorami, które poprowadzi Beata Kastner.

Tło akcji tworzy zapomniana prowincja Irlandii. Frank – uzdrowiciel, Grace – jego żona, Teddy – impresario, przemierzają drogi wysłużoną furgonetką, od wioski do wioski, od przedstawienia do przedstawienia. Dotyk Franka, wypowiadane zaklęcia i tajemne moce mają uzdrawiać chorych. Nieraz zdarza się cud i występ kończy się sukcesem.

Ich wieloletnia podróż prowadzi przez wioski Walii, Szkocji i Irlandii. Po jej zakończeniu każdy z bohaterów opowiada o wspólnym życiu pełnym wzlotów i upadków. Mówią prawdę – każdy swoją, ale wraz z kolejnym wyznaniem, widzowie dostrzegają różnice w odtwarzanych wydarzeniach i przeżyciach.

„Cudotwórca” to - jak zauważają krytycy - pięknie napisana historia o miłości, przyjaźni, oddaniu, poświęceniu. Także o chęci zysku, o niewytłumaczalnej mocy umysłu i o cudach. Czy jeśli mocno w coś wierzymy, mamy szansę na cud? A co jeśli mimo ogromnej wiary, cud się nie stanie? – pytają twórcy spektaklu.

Kolejna odsłona Grudziądzkiej Wiosny Teatralnej nastąpi 9 kwietnia, kiedy to na naszej scenie obejrzymy spektakl „Oriana Fallaci. Chwila, w której umarłam” w wykonaniu Ewy Błaszczyk.

Po spektaklu spotkanie z Ewą Błaszczyk, które poprowadzi krytyk filmowy i teatralny Łukasz Maciejewski, autor książki „Aktorki. Spotkania”. Spektakl rozpocznie się o godz.  19.00. Bilety będą do nabycia w cenie 50 zł i 40 zł. Premiera sztuki miała miejsce 24 listopada 2017 roku.

tekst: Remigiusz Grzela

reżyseria i wykonanie: Ewa Błaszczyk

muzyka: Jacek Grudzień

projekcje: Anna Zuzanna Błaszczyk

Oriana Fallaci była jedną z najbardziej wyrazistych i „słyszanych” dziennikarek swojej epoki. Mówiła, że pisze o wojnie, bo to wojna odsłania w ludziach to, co jest prawdziwe. Obnaża ich piękno i brzydotę, tchórzostwo i odwagę. Twierdziła, że rozumie ludzi lepiej w stanie wojny niż w czasie pokoju.

Inspiracją dla monodramu były także osobiste fragmenty „Listu do nienarodzonego dziecka”.  Bolesna rozmowa z kimś, kto nie istniał. Tym razem osobista wojna. Bohaterka opowiada o sobie „w chwili, w której umarła”, w momencie przejścia.

(.)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(5)

PRAWDZIWY POLAKPRAWDZIWY POLAK

1 1

NIE WPUSZCZAĆ DO GRUDZIĄDZA kolendy-zaleskiej ,jandy i umer.A JAK NIE WIECIE DLACZEGO,TO CZAS SIĘ DOSZKOLIĆ.Życiorysy tych ludzi to obelga dla mieszkańców NASZEGO MIASTA.😡😡😡😡😡👎👎👎👎👎 16:55, 18.02.2022

Odpowiedzi:2
Odpowiedz

Mój nickMój nick

0 2

Lecz się kozi bobku 11:01, 19.02.2022


do "Mój nick&qudo "Mój nick&qu

1 0

Sam się lecz krowi placku.Albo jesteś za młody,żeby o nich coś wiedzieć,albo stoisz po ich stronie,czyli nie jesteś Polakiem.Powinieneś przynajmniej pamiętać,że janda SR@ NA WSZYSTKO CO POLSKIE.I poczytaj,kim był wujek umer-prawidłowo humer.A zaleska to resortowe dziecko.👎👎👎👎💩💩💩💩💩💩 19:55, 19.02.2022


reo

❤

2 2

06:33, 20.02.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

❤

2 1

Miłość jest cudowna ale ta oryginalna 17:27, 20.02.2022

Odpowiedzi:0
Odpowiedz

0%