Zamknij

MEN zapowiada kontrole wdrażania standardów ochrony małoletnich z niepełnosprawnościami

15:10, 20.06.2025 Aktualizacja: 15:10, 20.06.2025
Skomentuj PAP PAP

Zastępca Rzecznika Praw Obywatelskich Adam Krzywoń skierował pismo do Ministerstwa Edukacji Narodowej w sprawie standardów ochrony małoletnich z niepełnosprawnościami w szkołach. Powołując się na wnioski organizacji społecznych RPO podkreślił konieczność podniesienia standardów ochrony małoletnich z niepełnosprawnościami przed przemocą.

„Zwracano uwagę na brak zrozumienia potrzeb emocjonalnych i poznawczych uczniów i uczennic w spektrum autyzmu, który prowadzi do niewłaściwej komunikacji z tymi osobami i kumulacji negatywnych emocji” – napisał zastępca RPO.

Na kanwie tych rozważań Biuro Rzecznika zwróciło uwagę na brak standardów postępowania, zarówno co do rozwiązań statutowych i proceduralnych w poszczególnych szkołach, jak też w odniesieniu do materiałów szkoleniowych i edukacyjnych.

Odpowiedzi zastępcy RPO udzieliła wiceministra edukacji Izabela Ziętka, która podkreśliła, że w standardach ochrony małoletnich uwzględnia się sytuację dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Wytyczne obejmują działania związane z bezpieczeństwem, zasady opieki i wsparcia, dodatkowe zasady interwencji i procedury reagowania w trudnych sytuacjach.

Wiceministra przypomniała, że zgodnie z ustawą o przeciwdziałaniu zagrożeniu przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich, organ prowadzący może kontrolować przedszkola, szkoły podstawowe, szkoły ponadpodstawowe, poradnie psychologiczno-pedagogiczne, młodzieżowe ośrodki wychowawcze, młodzieżowe ośrodki socjoterapii, specjalne ośrodki szkolno-wychowawcze oraz specjalne ośrodki wychowawcze dla dzieci i młodzieży wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki, metod pracy i wychowania, a także ośrodki rewalidacyjno-wychowawcze.

W swojej odpowiedzi wiceministra odniosła się także do kwestii kontroli szkół przez kuratorów oświaty.

„Minister Edukacji zwróci szczególną uwagę kuratorom oświaty, aby w ramach sprawowanego przez nich nadzoru pedagogicznego i kontroli nad szkołami i placówkami zbadali wdrażanie standardów ochrony dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi, w tym niepełnosprawnościami” – zapowiedziała Ziętka.

„Ministerstwo podejmuje działania systemowe”

Jak przekazała Izabela Ziętka, Ministerstwo Edukacji Narodowej podejmuje działania systemowe w zakresie zapewnienia bezpieczeństwa w szkołach i placówkach oraz działania wspierające przedszkola i szkoły, tym integracyjne i specjalne oraz placówki, w zakresie przeciwdziałania przemocy.

Wiceministra przypomniała, że każda placówka oświatowa musi stworzyć bezpieczne warunki dla rozwoju każdego dziecka i zadbać o dobre relacje między rodzicami, nauczycielami i uczniami.

„Jeżeli w szkole występuje problem agresji, to obowiązkiem szkoły jest natychmiastowe podjęcie działań interwencyjnych i profilaktycznych w stosunku do uczniów, którzy nie respektują norm współżycia społecznego, adekwatne do sytuacji i zmierzające do skutecznego rozwiązania problemu” – napisała wiceministra.

Ponadto dyrektor placówki oświatowej na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego musi zapewnić uczniom kształcenie specjalne, dostosowane do ich potrzeb i możliwość skorzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

Wiceministra Ziętka przekazała też, że Ministerstwo Edukacji Narodowej „od szeregu lat” prowadzi działania mające na celu rozwijanie świadomości na temat edukacji włączającej, przygotowanie kadr do pracy nakierowanej na potrzeby uczniów i przygotowanie nowych rozwiązań merytoryczno-organizacyjnych.

Podejmowane przez resort działania objęły również prace nad zintegrowanym systemem wczesnego wspomagania rozwoju dzieci młodzieży, rozwiązaniami wspierającymi identyfikację potrzeb rozwojowych, uzupełnienie istniejącego systemu wsparcia placówek oświatowych o centra wspierające edukację włączającą i wdrożenie systemu zapewniania jakości edukacji włączającej.

Wiceministra edukacji dodała, że w dwóch ubiegłych latach kuratorzy oświaty przeprowadzili 455 kontroli doraźnych w  zakresie wymagań określonych w standardach.

„Z informacji przekazanych przez kuratorów oświaty wynika, że w skontrolowanych szkołach i placówkach wdrożone standardy ochrony małoletnich były dostosowane do sytuacji dzieci niepełnosprawnych oraz dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi” – czytamy w odpowiedzi wiceministry.

MEN zwróciło się też do Ministra Sprawiedliwości z prośbą o wprowadzenie zmian przepisów ustawy dot. ochrony małoletnich i ułatwienie, przez składanie wyłącznie oświadczeń o niekaralności przez pracodawców, bądź osoby, które pełnią funkcję instruktora praktycznej nauki zawodu, opiekuna praktyk zawodowych lub opiekuna stażu uczniowskiego, bez dodatkowych obciążeń, jak również ułatwienie rodzicom sprawowania opieki nad dziećmi, uczniami i wychowankami, np. na wycieczce szkolnej.

Minister Edukacji zwróciła się też do Ministra Sprawiedliwości i Ministra Cyfryzacji z prośbą o podjęcie działań w związku z długim czasem oczekiwania na zaświadczenia z Krajowego Rejestru Karnego. Ponadto MEN współpracuje z resortem sprawiedliwości w  zakresie propozycji i potrzeb nowelizacji przepisów ustawy o przeciwdziałaniu zagrożeniom przestępczością na tle seksualnym i ochronie małoletnich.

„Obecnie w Ministerstwie Sprawiedliwości  trwają prace legislacyjne nad przygotowaniem projektu ustawy o zmianie ww. ustawy” – napisała Izabela Ziętka.

mc/
 

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

OSTATNIE KOMENTARZE

0%