Jak przypomina CMR, opłata cukrowa, czyli w rzeczywistości podatek od napojów słodzonych obowiązujący od 1 stycznia 2021, spoczywa na producentach i importerach. Podzielona jest na część stałą i zmienną.
Od wejścia 1 stycznia br. podatku cukrowego, spada sprzedaż napojów gazowanych, a ich średnia cena za litr wzrosła o 23 proc., energetyków o 8 proc. - wynika z danych CMR. Według agencji, napoje gazowane sprzedawane pod marką własną sieci handlowych zdrożały nawet o 45 proc.
Część stała to 50 groszy na litr napoju z cukrem i/lub słodzikiem, dodatek 10 gr za litr napoju z zawartością kofeiny i/lub tauryny. Część zmienna to 5 groszy za każdy gram cukru powyżej jego zawartości 5 gram na 100 ml w przeliczeniu na litr napoju. Wyznaczony został górny limit opłaty, który wynosi 1,20 zł za litr napoju - czytamy.
CMR wskazało, że pełna opłata nie dotyczy napojów z zawartością soków owocowo-warzywnych min. 20 proc. w składzie. Opłacie nie podlegają również napoje z dominującą zawartością mleka np. kawy mrożone. Wyłączone z podatku są również napoje węglowodanowo-elektrolitowe np. izotoniki.
Według danych CMR, w pierwszych tygodniach stycznia 2021 r. w małoformatowych sklepach niezależnych i miękkiej franczyzy, nastąpił spadek sprzedaży napojów energetyczny oraz zmniejszyła się liczba transakcji, ale przy relatywnym utrzymaniu poziomu (ujemnej) dynamiki wartości sprzedaży w porównaniu z końcówką 2020 roku. Wzrost średniej ceny energetyków w przeliczeniu na litr w styczniu 2021 wynosi blisko 8 proc.
CMR podało, że raportowany wzrost cen dotyczy produktów brandowanych marką własną dystrybutorów oraz sieci handlowych i wynosi 23 proc. "Natomiast ceny jednostkowe produktów topowych graczy na rynku energetyków rosną jednocyfrowo" - wskazał Tomasz Rydzewski z CMR.
Jak dodał, w kategorii: napoje gazowane, sklepy również odnotowują większy spadek sprzedaży i liczby transakcji w pierwszych tygodniach stycznia br., ale również przy zachowaniu dynamik wartości sprzedaży z końcówki 2020 roku.
Rydzewski podał, że wzrost średniej ceny za litr napoju gazowanego wynosi ponad 23 proc. i z tygodnia na tydzień zwiększa się spread cenowy w stosunku do cen sprzed 2021. Dodał, że również w napojach gazowanych, najwyższy 45-procentowy przyrost cen dotyczy produktów marek własnych sieci handlowych.
Główni producenci jak CocaCola i Pepsico rosną w podobnym tempie, co cała kategoria, czyli ok. 23 proc., a najniższy poziom wzrostu cen wśród głównych producentów dotyczy produktów Schweppes oraz firmy Zbyszko - czytamy.
CMR jest niezależną agencją badawczą specjalizującą się w analizach danych transakcyjnych pozyskiwanych drogą elektroniczną z kas fiskalnych zainstalowanych w sklepach spożywczych.(PAP)
autorka: Longina Grzegórska-Szpyt
lgs/ drag/
Rok "analiz" i klapa. Opłata za śmieci rośnie do 42 zł,
No to rączki w górę skoorwysyny rudego bandyty. A tak przy okazji,NFZ właśnie stał się bankrutem.
🤮
12:33, 2025-11-07
Rok "analiz" i klapa. Opłata za śmieci rośnie do 42 zł,
Smolar z malarzem ze straży miejskiej niech segregują śmieci 🤣
Gość
11:42, 2025-11-07
Rok "analiz" i klapa. Opłata za śmieci rośnie do 42 zł,
Po co jest rada i sesje jesli to co zarządzi prezydent jest przegłosowane przez podległych radnych. Ilość odpadów będzie mniejsza - butelkomaty a koszty cisgle rosną może czas na zmianę zarządzających?
Cg
10:14, 2025-11-07
Rok "analiz" i klapa. Opłata za śmieci rośnie do 42 zł,
A czy ktos pomyslal o emerytach ktorzy maja bardzo niskie dochody aby choc troche zmiejszyc oplaty za odpady chociaz o 50 %
1
10:06, 2025-11-07
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz