Święta Bożego Narodzenia to czas wzmożonych wydatków. Polacy chętnie korzystają z licznych promocji, by kupić prezenty dla bliskich. Mastercard Economics Institute prognozuje, że w tym roku świąteczne wydatki w Polsce wzrosną o 6,4 proc. r/r, co plasuje nas na drugim miejscu wśród krajów europejskich. Niestety, przedświąteczna gorączka zakupów może prowadzić do nadmiernego zadłużania się, o czym przypomina nowa kampania UOKiK „Sprawdź, czy Cię stać!”.
Odroczone płatności – wygoda czy pułapka?
Wiceprezes UOKiK Daniel Mańkowski zwraca uwagę na rosnącą popularność odroczonych płatności, zwanych „kup teraz, zapłać później”. To rozwiązanie pozwala klientom na odłożenie płatności za zakupy, nawet o 30-45 dni, a także na rozłożenie ich na raty. Z badania Biura Informacji Kredytowej wynika, że w 2023 roku z tej opcji korzystało 15 proc. kupujących online, a 40 proc. planowało to zrobić.
– Należy jednak zwrócić uwagę, że będąc w tzw. szale, gorączce zakupowej, możemy nie zdawać sobie sprawy ile tak naprawdę środków wydaliśmy, a w którymś momencie te środki trzeba będzie zwrócić – przypomina Mańkowski. Przekraczając termin spłaty, konsumenci narażają się na dodatkowe koszty, windykację, a nawet postępowanie egzekucyjne.
Promocje – okazja czy manipulacja?
Polacy są podatni na promocje, co potwierdza Revolut Money Report. Dla co trzeciego konsumenta Black Friday to szansa na zakupy w atrakcyjnych cenach. Niestety, ponad 13 proc. kupuje pod wpływem impulsu, obawiając się, że okazja się nie powtórzy (FOMO). To najwyższy odsetek w Europie.
Daniel Mańkowski apeluje o rozsądek i planowanie zakupów: – Nie dajmy się porwać tej gorączce zakupowej, przemyślmy, czego i ile potrzebujemy. Przygotujmy wcześniej listę, oszacujmy nasze zdolności finansowe, przewidźmy budżet, który na te wydatki możemy poświęcić, i starajmy się tego pilnować.
Dyrektywa Omnibus – ochrona przed fałszywymi promocjami
Od 2023 roku obowiązuje dyrektywa Omnibus, która nakazuje przedsiębiorcom informować o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. Dzięki temu konsumenci mogą ocenić, czy promocja jest realna.
Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, dyrektor zarządzająca Amazon.pl, podkreśla wagę tego przepisu: – To szalenie ważne, bo wtedy klient, kupując dany produkt, wie, czy faktycznie korzysta z promocji i oszczędza, wie też, w jakim stopniu, czy jest to oszczędność 5 proc., 10, czy może 30 proc.
Bezpieczeństwo zakupów online
Wiceprezes UOKiK radzi, by zachować ostrożność przy wyjątkowo atrakcyjnych ofertach i weryfikować wiarygodność sprzedawców. – Poświęćmy chwilę na zweryfikowanie, czy na pewno jest to uczciwy sprzedawca z historią, czy jesteśmy w stanie ustalić chociażby jego faktyczną siedzibę, numer rachunku bankowego, dane kontaktowe – mówi.
Amazon.pl podejmuje działania w celu eliminowania fałszywych kont. W 2023 roku firma powstrzymała 700 tys. prób ich założenia.
Świadomość praw konsumenta
Konferencja „Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości” zorganizowana przez Konfederację Lewiatan była okazją do dyskusji o bezpieczeństwie konsumentów. Mimo postępu w tym zakresie, wciąż wielu Polaków nie zna swoich praw. Z badań wynika, że tylko 22 proc. jest ich świadomych.
Brak komentarza, Twój może być pierwszy.
Dodaj komentarz