Zamknij

Polacy ruszają na świąteczne zakupy. UOKiK ostrzega przed pułapkami

08:41, 05.12.2024 Aktualizacja: 08:56, 05.12.2024
Skomentuj canva.com canva.com

Święta Bożego Narodzenia to czas wzmożonych wydatków. Polacy chętnie korzystają z licznych promocji, by kupić prezenty dla bliskich. Mastercard Economics Institute prognozuje, że w tym roku świąteczne wydatki w Polsce wzrosną o 6,4 proc. r/r, co plasuje nas na drugim miejscu wśród krajów europejskich. Niestety, przedświąteczna gorączka zakupów może prowadzić do nadmiernego zadłużania się, o czym przypomina nowa kampania UOKiK „Sprawdź, czy Cię stać!”.

Odroczone płatności – wygoda czy pułapka?

Wiceprezes UOKiK Daniel Mańkowski zwraca uwagę na rosnącą popularność odroczonych płatności, zwanych „kup teraz, zapłać później”. To rozwiązanie pozwala klientom na odłożenie płatności za zakupy, nawet o 30-45 dni, a także na rozłożenie ich na raty. Z badania Biura Informacji Kredytowej wynika, że w 2023 roku z tej opcji korzystało 15 proc. kupujących online, a 40 proc. planowało to zrobić.

– Należy jednak zwrócić uwagę, że będąc w tzw. szale, gorączce zakupowej, możemy nie zdawać sobie sprawy ile tak naprawdę środków wydaliśmy, a w którymś momencie te środki trzeba będzie zwrócić – przypomina Mańkowski. Przekraczając termin spłaty, konsumenci narażają się na dodatkowe koszty, windykację, a nawet postępowanie egzekucyjne.

Promocje – okazja czy manipulacja?

Polacy są podatni na promocje, co potwierdza Revolut Money Report. Dla co trzeciego konsumenta Black Friday to szansa na zakupy w atrakcyjnych cenach. Niestety, ponad 13 proc. kupuje pod wpływem impulsu, obawiając się, że okazja się nie powtórzy (FOMO). To najwyższy odsetek w Europie.

Daniel Mańkowski apeluje o rozsądek i planowanie zakupów: – Nie dajmy się porwać tej gorączce zakupowej, przemyślmy, czego i ile potrzebujemy. Przygotujmy wcześniej listę, oszacujmy nasze zdolności finansowe, przewidźmy budżet, który na te wydatki możemy poświęcić, i starajmy się tego pilnować.

Dyrektywa Omnibus – ochrona przed fałszywymi promocjami

Od 2023 roku obowiązuje dyrektywa Omnibus, która nakazuje przedsiębiorcom informować o najniższej cenie produktu z ostatnich 30 dni. Dzięki temu konsumenci mogą ocenić, czy promocja jest realna.

Katarzyna Ciechanowska-Ciosk, dyrektor zarządzająca Amazon.pl, podkreśla wagę tego przepisu: – To szalenie ważne, bo wtedy klient, kupując dany produkt, wie, czy faktycznie korzysta z promocji i oszczędza, wie też, w jakim stopniu, czy jest to oszczędność 5 proc., 10, czy może 30 proc.

Bezpieczeństwo zakupów online

Wiceprezes UOKiK radzi, by zachować ostrożność przy wyjątkowo atrakcyjnych ofertach i weryfikować wiarygodność sprzedawców. – Poświęćmy chwilę na zweryfikowanie, czy na pewno jest to uczciwy sprzedawca z historią, czy jesteśmy w stanie ustalić chociażby jego faktyczną siedzibę, numer rachunku bankowego, dane kontaktowe – mówi.

Amazon.pl podejmuje działania w celu eliminowania fałszywych kont. W 2023 roku firma powstrzymała 700 tys. prób ich założenia.

Świadomość praw konsumenta

Konferencja „Konsument w świecie nowych cyfrowych możliwości” zorganizowana przez Konfederację Lewiatan była okazją do dyskusji o bezpieczeństwie konsumentów. Mimo postępu w tym zakresie, wciąż wielu Polaków nie zna swoich praw. Z badań wynika, że tylko 22 proc. jest ich świadomych.

(Źródło: Newseria)

Co sądzisz na ten temat?

podoba mi się 0
nie podoba mi się 0
śmieszne 0
szokujące 0
przykre 0
wkurzające 0
Nie przegap żadnego newsa, zaobserwuj nas na
GOOGLE NEWS
facebookFacebook
twitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz(0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%