materiały partnera
Przedsiębiorca zatrudniający pracowników młodocianych jest zobowiązany zapewnić im opiekę, która pozwoli im przystosować się do wykonywania pracy. Sprawdź, o czym szczególnie należy pamiętać.
Zatrudniając młodocianego pracownika, pracodawca musi skierować go na badania wstępne, zapewnić szkolenie z zakresu BHP i przestrzegać przepisów związanych z maksymalnym czasem pracy.
W umowie z pracownikiem przed 18. rokiem życia należy z kolei uwzględnić m.in. rodzaj przygotowania zawodowego, miejsce odbywania i czas trwania tego przygotowania, sposób przygotowania teoretycznego oraz wysokość wynagrodzenia.
W przypadku pracowników młodocianych pracodawca ma też obowiązek zagwarantować odpowiednie wynagrodzenie, które do 30 listopada 2025 wynosi 699,89 zł w 1. roku nauki, 787,38 zł w 2. roku, 874,86 zł w 3. roku nauki, z kolei przy przyuczeniu do wykonywania określonej pracy – 612,40 zł.
Co więcej, zatrudniający musi prowadzić ewidencję młodocianych pracowników w formie papierowej lub elektronicznej.
Pracownikiem młodocianym nazywa się pracownika, który ukończył 15. rok życia, ale nie przekroczył jeszcze 18 lat. Pracodawcy mogą zatrudniać młodocianych, którzy:
ukończyli co najmniej ośmioletnią szkołę podstawową;
nie mają żadnych zdrowotnych przeciwwskazań do wykonywania konkretnej pracy.
Tacy pracownicy mogą być zatrudnieni na podstawie umowy w celu przygotowania zawodowego lub w do wykonywania tzw. lekkich prac.
Zatrudniając pracowników przed 18. rokiem życia, pracodawca ma obowiązek zapewnić im wsparcie oraz opiekę umożliwiającą przystosowanie się do wykonywania pracy. W pierwszej kolejności powinien on skierować młodocianego pracownika na wstępne badania do lekarza medycyny pracy, z kolei podczas zatrudnienia – na badania okresowe i badania kontrolne. Zatrudniający musi ponadto zagwarantować odpowiednie przeszkolenie w zakresie BHP i przybliżyć rodzicowi pracownika informacje dotyczące ryzyka zawodowego oraz zasad ochrony przed tym ryzykiem. Co więcej, ma on obowiązek prowadzenia ewidencji młodocianych pracowników w postaci papierowej lub elektronicznej.
W przypadku pracowników młodocianych zatrudnionych w celu przygotowania zawodowego pracodawca musi uwzględnić w treści umowy:
rodzaj przygotowania zawodowego – nauka zawodu/przyuczenie do wykonywania określonej pracy;
miejsce odbywania i czas trwania przygotowania zawodowego;
wysokość wynagrodzenia;
sposób przygotowania (dokształcania) teoretycznego.
Pracodawca zatrudniający pracowników młodocianych musi przestrzegać również przepisów związanych z maksymalnym czasem pracy. Osoby poniżej 18. roku życia nie mogą pracować dłużej niż 8 godzin na dobę (bądź 6 godzin w przypadku pracowników przed 16. rokiem życia). Co ważne, w godziny pracy wlicza się czas nauki – nawet w sytuacji, gdy odbywa się ona w innych porach niż praca. Młodocianemu pracownikowi, który pracuje dłużej niż 4,5 godziny, pracodawca musi też zapewnić ciągłą 30-minutową przerwę uwzględnioną w czasie pracy. Co więcej, zatrudniający nie może wymagać od młodocianych pracowników pracy w godzinach nocnych i ma obowiązek dbać o to, aby ich odpoczynek dobowy wynosił co najmniej 14 godzin. A czy pracodawca może zmusić do nadgodzin osobę, która nie ukończyła 18 lat? Zgodnie z prawem nie. Należy dodatkowo pamiętać o prawie młodocianych pracowników do 48 godzin nieprzerwanego odpoczynku obejmującego niedzielę.
Pracodawca ma obowiązek zapewnić młodocianemu pracownikowi także odpowiednie wynagrodzenie, obliczane w stosunku procentowym do przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w poprzednim kwartale. Do 30 listopada 2025 roku ma ono wynosić:
699,89 zł w 1. roku nauki;
787,38 zł w 2. roku nauki;
874,86 zł w 3. roku nauki;
612,40 zł przy przyuczeniu do wykonywania konkretnej pracy.
Wraz z upływem 6 miesięcy od rozpoczęcia pierwszej pracy młodociany pracownik przed 18. rokiem życia zyskuje prawo do 12 roboczych dni wolnych – pracodawca nie może więc odmówić ich udzielenia z wyjątkiem szczególnych sytuacji. Po upływie 12 miesięcy przysługuje natomiast prawo do urlopu wypoczynkowego w wymiarze 26 dni. Zatrudniający jest dodatkowo zobowiązany do udzielania młodocianym pracownikom wolnego w trakcie ferii szkolnych.
Może Cię zainteresować: Jak powinna wyglądać organizacja stanowiska pracy biurowej?
Przedsiębiorca zatrudniający pracowników młodocianych ma pewne dodatkowe obowiązki – oprócz skierowania na badania czy zapewnienia szkolenia BHP musi on pamiętać o prowadzeniu osobnej ewidencji młodocianych i przestrzeganiu przepisów związanych z maksymalnym czasem pracy. Zawierając umowę, pracodawca powinien też uwzględnić w niej rodzaj przygotowania zawodowego, czas jego trwania i miejsce odbywania, wysokość wynagrodzenia czy sposób dokształcania teoretycznego. Co więcej, pracownikowi przed 18. Rokiem życia należy zapewnić odpowiednie wynagrodzenie – w 1. roku nauki jest to 699,89 zł, w 2. roku 787,38 zł, w 3. – 874,86 zł, a w przypadku przyuczenia do wykonywania określonej pracy – 612,40 zł.