Zamknij
REKLAMA

Dojrzałość UX organizacji. Jak ją ocenić?

12:42, 05.05.2022 | .
Skomentuj

Dojrzałość UX organizacji. Jak ją ocenić?User Experience to termin, który do świadomości projektantów wszedł na dobre. Odnosi się przede wszystkim do stron internetowych. Mało kto zdaje sobie sprawę z tego, że historia tego pojęcia sięga aż do lat 70. XX wieku. Od tego czasu termin ten mocno się rozrósł. Pojawiło się również wiele zbliżonych do niego pojęć, do których zalicza się między innymi design maturity. Odnosi się on do dojrzałości organizacji w zakresie UX. Czym jest owa dojrzałość? Jakie są sposoby, aby skutecznie ją ocenić?

Dojrzałość Uxowa organizacji – co to?

Design maturity to nic innego jak poziom zintegrowanych procesów, które zorientowane są na użytkownika. Tyczy się to decyzji biznesowych, technologicznych, a także wszystkich tych, które dotyczą decyzji w zakresie projektów firmowych.

Wielu specjalistów z zakresu UX wskazuje, że dojrzałość UX to nic innego, jak postępowanie rozwoju firmy w kierunku rosnącej koncentracji na użytkowniku. Wskazać można wiele modeli nawiązujących do Design maturity. Jednym z nich jest ten stworzony przez Charliego Kreitzberga. Stwierdził on, że dojrzewanie procesów UX odbywa się aż na sześciu poziomach. Istotne jest to, że wzajemnie na siebie wpływają, skutecznie się uzupełniając.

Jakie są poziomy dojrzałości UX w organizacji?

Według wspomnianego modelu wskazuje się na następujące poziomy Design maturity w organizacji:

● całkowity brak świadomości UX;

● doświadczenie użytkownika na żądanie;

● izolowany projekt UX;

● rosnący biznes UX;

● UX jako broń strategiczna;

● zintegrowany UX.

Czym charakteryzują się poszczególne poziomy dojrzałości UX organizacji?

Dojrzałość UXowa organizacji to termin, który wzbudza niemałe zainteresowanie. Na wprowadzenie zasad UX w swojej firmie decyduje się coraz więcej przedsiębiorców.

W przypadku pierwszego poziomu mamy do czynienia z kompletnym brakiem świadomości w zakresie UX. Pracownicy w ogóle nie wiedzą, czym zajmuje się projektant UX, nie zajmują się projektowaniem, a tym samym w organizacji nie są wdrożone zasady User Experience.

W drugim etapie UX pojawia się, ale wyłącznie jako element projektu. Oznacza to, że w przedsiębiorstwie nie są podejmowane stałe wysiłku służące wprowadzeniu i podtrzymaniu UX.

Na trzecim poziomie zaangażowanie jest nieco większe, ale nadal brakuje dostrzeżenia pełnego potencjału UX i korzyści wynikających ze wdrożenia zasad.

Poziom czwarty to stale rosnące zainteresowanie User Experience. Można go określić jako swojego rodzaju punkt zwrotny w działalności organizacji. O UX mówi się coraz więcej, a postrzeganie zespołu zaczyna się zmieniać.

Dojrzałość Uxowa organizacji – jak ją zmierzyć?

Mierzenie dojrzałości organizacji w zakresie UX możliwe jest przede wszystkim poprzez rozmowę i różnego rodzaju ankiety. Wystarczy zapytać swoich pracowników czy wiedzą, czym jest User Experience, a także jakimi zasadami kieruje się projektowanie zorientowane na użytkownika. Jeśli okaże się, że nie posiadają oni w tym temacie żadnej wiedzy, można być pewnym, że nasza organizacja znajduje się na pierwszym poziomie dojrzałości w tym zakresie. Do zrobienia jest wówczas naprawdę dużo.

__________________________

Leasing samochodowy - czym jest i na czym polega?

()
facebookFacebook
twitterTwitter
wykopWykop
komentarzeKomentarze

komentarz (0)

Brak komentarza, Twój może być pierwszy.

Dodaj komentarz

0%