Dzisiaj 6 maja wiceminister infrastruktury Rafał Weber zatwierdził dwa Programy Inwestycji dla prac przygotowawczych do budowy nowego odcinka drogi ekspresowej S5, który połączy S7 z autostradą A1. Pierwszy Program obejmuje odcinek Wirwajdy - granica woj. warmińsko-mazurskiego i kujawsko-pomorskiego. Drugi, od granicy tych województw do autostrady A1 w okolicy Grudziądza. Dzięki temu w połowie tego roku zostanie ogłoszony przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej obejmującej Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe (STEŚ) z materiałami do decyzji środowiskowych dla całej ok. 90-kilometrowej trasy.
Podpisanie dokumentu odbyło się w okolicach węzła autostradowego w Nowych Marzach, na budowie trasy S5. W uroczystości brali udział oprócz wiceministra, Wicewojewoda Kujawsko-Pomorski Józef Ramlau, minister Anna Gembicka, wójt gminy Grudziądz Andrzej Rodziewicz, Starosta Powiatu Grudziądzkiego Adam Olejnik, parlamentarzyści i dyrektorzy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Niestety na uroczystym podpisaniu dokumentu zabrakło przedstawicieli samorządu gminy-miasto Grudziądz, przez którą może prowadzić planowana S5.
Podczas uroczystości wiceminister Rafał Weber poinformował, że budowany odcinek S5 w okolicach Świecia o węzła autostradowego w Nowych Marzach zostanie ukończony w czerwcu 2022r.
W 2020 r. zakończyliśmy pierwszy etap, czyli Studium korytarzowe. Teraz uzyskaliśmy finansowanie dalszych prac przygotowawczych. Dzięki temu przejdziemy do opracowania możliwych wariantów przebiegu trasy w dwóch korytarzach. Propozycje projektantów przedstawimy lokalnym społecznościom i po wysłuchaniu ich głosów wskażemy wariant optymalny - podkreśla Tomasz Żuchowski, p.o. Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Studium korytarzowe
W ubiegłym roku zakończyły się prace nad Studium korytarzowym dla tej drogi, które jest materiałem wyjściowym do wykonania kolejnego, bardziej szczegółowego opracowania, czyli STEŚ. Jest opracowane również Streszczenie Studium Korytarzowe dla S5 Ostróda (S7) - Nowe Marzy (A1).
Z czterech proponowanych korytarzy, po przedstawieniu ich m.in. przedstawicielom samorządu terytorialnego, do dalszych prac zostały wskazane dwa o szerokości kilku kilometrów. Na terenie woj. warmińsko-mazurskiego początkiem przyszłej trasy będzie budowany obecnie odcinek S5 Ornowo - Wirwajdy. Jeden z korytarzy biegnie w pobliżu Iławy, drugi w okolicy Lubawy. W woj. kujawsko-pomorskim na większości przebiegu korytarze pokrywają się, a planowana S5 może połączyć się z A1 na istniejącym węźle Grudziądz lub na południe od tego miasta. Projektanci pracując nad dokumentacją STEŚ, zaproponują kilka możliwych wariantów przebiegu przyszłej S5. Potwierdzenie lokalizacji docelowego rozwiązania nastąpi poprzez wydanie decyzji środowiskowych, co zostanie poprzedzone spotkaniami informacyjnymi, zebraniem informacji od obywateli i przedstawicieli samorządów oraz przeprowadzeniem oficjalnych konsultacji społecznych przez właściwych regionalnych dyrektorów ochrony środowiska.
Planowane terminy i zakres inwestycji
Szacowany czas przewidziany na prace przygotowawcze, wraz z uzyskaniem decyzji środowiskowych, to lata 2021 - 2028. Orientacyjny koszt tych prac wyniesie około 33 mln zł, natomiast koszt budowy drogi ekspresowej S5 pomiędzy Ostródą i Grudziądzem szacowany jest na ponad 5 mld zł. Zakończenie budowy nastąpi w roku 2032. W ramach inwestycji planowana jest budowa dwujezdniowej drogi głównej, dodatkowych jezdni, węzłów drogowych oraz obiektów inżynierskich. Powstaną także urządzenia ochrony środowiska, odwodnienie i oświetlenie drogi, elementy obsługi ruchu pieszego i rowerowego oraz urządzenia BRD i zarządzania ruchem. Prace przewidują również zagospodarowanie zieleni, przebudowę dróg innych kategorii i przebudowę infrastruktury kolidującej z inwestycją. W ramach zadania zbudowane zostaną także Obwody Utrzymania Drogi i Miejsca Obsługi Podróżnych, których liczba i lokalizacja zostanie ustalona po opracowaniu STEŚ.
Cel inwestycji
Nowy odcinek S5 połączy drogą szybkiego ruchu drogę ekspresową S7 (Ostróda) z autostradą A1 (Grudziądz). Powstanie korytarz transportowy wschód-zachód i tym samym strategiczne połączenie głównych ośrodków gospodarczych regionu. Ważnym elementem jest także możliwość przeniesienia ruchu tranzytowego poza obszary zurbanizowane, co usprawni przewozy towarowe, odciąży sieć drogową przechodzącą przez centra miast i poprawi warunki życia mieszkańców.
Dzięki planowanej inwestycji poprawią się również warunki jazdy i bezpieczeństwo użytkowników dróg. Nastąpi też podwyższenie średnich prędkości podróży, co wpłynie na skrócenie jej czasu. Prognozowane średniodobowe natężenie ruchu na planowanej drodze ekspresowej S5 w roku 2048 wyniesie blisko 23 tys. pojazdów.
Pierwsze prace na S5 w województwie warmińsko-mazurskim już się toczą
Aktualnie toczą się prace na budowie drogi ekspresowej S5 na odcinku Ornowo - Wirwajdy o długości ok. 5 km. Kontrakt o wartości 204 mln zł realizuje firma Budimex. Będzie to droga o przekroju dwujezdniowym. Powstanie na niej węzeł?Ostróda Zachód, cztery wiadukty oraz dwa przejścia dla dużych zwierząt. Zaawansowanie rzeczowe inwestycji przekroczyło już 30 proc., a oddanie do ruchu przewidziane jest w maju 2023 roku.
Inwestycja pn. „Budowa obwodnicy Ostródy”, której częścią jest budowa drogi ekspresowej S5 Ornowo - Wirwajdy, jest współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Dofinansowanie z Unii Europejskiej wynosi 285 mln zł, a całkowita wartość projektu to 623 mln zł.
Jan20:50, 06.05.2021
Tam gdzie wójt Andrzej Rodziewicz tam zawsze się dzieje coś bardzo dobrego dla gminy i nie tylko.To dobry gospodarz dla gminy m.in.rozbudowa i modernizacja ośrodka Delfin czy też budowa ścieżki rowerowej od granic miasta do Góry Klęczkowskiej tylko tak dalej.
Jeszcze trochę09:43, 07.05.2021
Madelinowa podróbka kosmetyczna szaleje .
Marko14:30, 07.05.2021
Jeszcze toszkę kochanie
Pomadka18:57, 09.05.2021
Ciekawe co nasza gwiazda nr 2 dziś ubierze
Wyborca03:22, 14.05.2021
PiS buduje, PO rujnuje
1 1
Chłopska inteligencja aż poraża ale szukaj dalej innych zamienników.