Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego finansuje z własnego Regionalnego Programu Operacyjnego (RPO) 2014-2020 trzy ważne projekty dotyczące rewitalizacji infrastruktury kolejowej. Założony efekt to elektryfikacja linii 208 w północnej części regionu na odcinkach Brodnica – Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz - Laskowice Pomorskie i Wierzchucin-Tuchola, przywrócenie połączeń kolejowych do Kcyni oraz nowy standard w połączeniach Toruń Wschodni – Chełmża, gdzie rozpoczął się właśnie gruntowny remont linii. Łącznie wyasygnowaliśmy na ten cel 140 milionów złotych.
Inwestycje w infrastrukturę kolejową to podstawa do tego, by w niedalekiej przyszłości powstał w naszym regionie atrakcyjny dla pasażerów spójny system transportu publicznego. Budujemy go w oparciu kolej, z założeniem likwidacji problemu wykluczenia komunikacyjnego i komunikacyjnych białych plamy. Przyjęte systemowe rozwiązania i standard obsługi powinny wpłynąć na popularność takiego sposobu przemieszczania się także wśród tych, którzy dotychczas korzystali z własnych aut. Trzeba podkreślić, że inwestycje tego typu są bardzo kosztowne, także na etapie projektowania, stąd decyzja o wsparciu środkami Unii Europejskiej – podkreśla marszałek Piotr Całbecki.
Linia kolejowa 356 łączy Bydgoszcz z Poznaniem przez Kcynię. Ostatni pociąg przejechał jej kujawsko-pomorskim odcinkiem prawie 20 lat temu. Odpowiadając na zapotrzebowanie społeczne podjęliśmy działania, których efektem będzie ponowne jego uruchomienie. Państwowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe, która jest administratorem krajowej sieci kolejowej, otrzymała z naszego RPO 2 miliony złotych na opracowanie dokumentacji projektowej gruntowanego remontu i modernizacji „trzysta pięćdziesiątki szóstki” na odcinku Kcynia – granica województwa wraz z powiązaną budową tak zwanej mijanki na linii 281 Kcynia – Nakło nad Notecią. To wstęp do przyszłej dużej inwestycji, która będzie realizowana w oparciu o unijne fundusze perspektywy 2021-2027.
Stacja kolejowa w Kcyni, obecnie nieczynna, była niegdyś ważną stacją węzłową, krzyżują się tu tory łączące Bydgoszcz z Poznaniem i Nakło z Gnieznem.
Drugą planowaną ważną inwestycją w sieć kolejową w naszym regionie jest rewitalizacja linii 208 Brodnica – Jabłonowo Pomorskie, Grudziądz-Laskowice i Wierzchucin-Tuchola oraz linii 33 na odcinku Grudziądz-Brodnica. Tu pociągi jeżdżą, ale niezadawalający stan techniczny torów jest przyczyną licznych ograniczeń prędkości, a niskie perony na stacjach powodują utrudnienia dla osób z problemami w poruszaniu się. Także w tym przypadku nasz RPO jest źródłem finansowania dokumentacji projektowej przyszłej inwestycji – która obejmie też elektryfikację wymienionych linii, co oznacza, że pasażerów będą tu wozić pociągi przyjazne środowisku i tańsze w eksploatacji - a partnerem samorządu województwa państwowa spółka PKP PLK. Wartość wsparcia (w ramach dwóch projektów) to blisko 15 milionów złotych.
Uzupełnieniem jest w tym przypadku inwestycja związana z remontem dworca w Tucholi i zagospodarowaniem terenu przydworcowego, w tym budowa ciągu pieszo-rowerowego w tym rejonie. Samorząd gminny w Tucholi otrzymał na ten cel z RPO 2 miliony złotych.
Koszt wynosi blisko 180 milionów złotych, dotacja z naszego RPO 123 miliony złotych. Również tu naszym partnerem są PKP PLK.
Kolejarz17:02, 21.06.2021
Mam kilka pytań; Czy elektryfikacja nie powinna objąć od razu odcinka Brodnica - Tuchola, czy prace będą objęte tylko na tych odcinkach bez odcinka Jabłonowo Pomorskie - Grudziądz i Laskowice Pomorskie - Wierzchucin ?
Poza tym linia kolejowa nr 33 nie biegnie do Grudziądza, a jej przebieg idzie z Kutna do Brodnicy. Nie wie, czy tutaj autorowi artykułu chodziło o odcinek Płock Trzepowo - Brodnica, który jak najbardziej potrzebuje elektryfikacji zarówno dla ruchu pasażerskiego dalekobieżnego jak i lokalnego pasażerskiego. Dzięki elektryfikacji linii kolejowej nr 33 na odcinku Płock Trzepowo - Brodnica, oraz linii kolejowej nr 208 z Brodnicy do Tucholi pozwoliłoby na częściowe zastąpienie spalinowych zespołów trakcyjnych i wagonów spalinowych trakcją elektryczną w ruchu lokalnym, oraz dalekobieżnym dzięki czemu nie trzeba byłoby sprowadzać taboru z innego regionu Polski.
MASAKRA05:04, 22.06.2021
Kiedy na dworcu głównym przestanie ŚMIERDZIEĆ URYNĄ?WSTYD.Nikt nad tym nie panuje?????
Wojt08:27, 22.06.2021
Kiedy kolej zrobi połączenia dla ludzi żeby do pracy dojechali na godz 6 i wrócili z niej po godz ,22 Panie Marszałku wstyd tak ludzi zostawić na pastwę losu,
Człowiek 18:35, 22.06.2021
A gdzie szybka kolej ???
Bezdomna21:59, 22.06.2021
Wszystko będzie kiedy Angela Merkel wkońcu zmądrzeje , czyli nigdy !
Nie patoli05:25, 23.06.2021
Ona woli kocyk nad morzem
Gość 04:38, 25.06.2021
Ona tylko biegnie przez Grudz więc żaden szał.
Grudziądzanin12:44, 04.07.2021
No tak... Wszystko ładnie, wszystko pięknie, są pieniądze wyasygnowane przez Pana Marszałka, tylko dlaczego Grudziądz jak zwykle w czarnej du***? Dlaczego nie planuje się zrewitalizować i zelektryfikować LK 208 na całym jej przebiegu tj. od Działdowa do Chojnic, tylko jakieś ogryzki z Jabłonowa Pomorskiego do Brodnicy, z Grudziądza do Laskowic Pomorskich i z Tucholi do Wierzchucina?? To jakaś parodia! O niczym innym się nie słyszy tylko jakimś poronionym pomyśle zwanym CPK.
Kto boi się prawdy o szpitalnym kontrakcie? Dyrekcja, p
Ciekawie to będzie jak się redakcja wywie kto i kiedy sprzedał i za ile działkę firmie FALCK🤣
Fan
22:59, 2025-06-13
Kto boi się prawdy o szpitalnym kontrakcie? Dyrekcja, p
Pogonić Patologię Antkową I będzie spokój .
Od serca
21:42, 2025-06-13
Kto boi się prawdy o szpitalnym kontrakcie? Dyrekcja, p
Ciekawych rzeczy w szpitalu dzieje się więcej i to wszystko poparte dziwnymi umowami i to za akceptacją Urzędu Miasta np. prowadzenie przyszpitalnego parkingu, Dochody z opłat wpływają do zewnętrznej firmy, a koszty za utrzymanie na parkingu czystości, odśnieżanie, stan techniczny obciążają szpital. Inny ciekawy kwiatek to umowa na prowadzenie na terenie szpitala kawiarni i bufetu w przychodni przez dłuższy czas udostępnione gratisowo, itd
ze szpitala
20:37, 2025-06-13
Nowe busy dla niepełnosprawnych w Grudziądzu. MZK przej
W tym wszystkim ponownie widać pracę i nadzór wybitnego doktora ekomomii z ratusza jak zwykle przestrzelony.Chciałbym zapytać o zysk od otwarcia inkubatora przedsiębiorczości ?Cha cha cha koń by się uśmiał.👎👎👎
Kom
17:46, 2025-06-13
2 0
Brawo ale ten artykuł pisał redaktor. A marszałek nawet go nie przeczyta. Wołanie głodnego w puszczy.